söndag, mars 18, 2007

Fiskfyllda salladsdolmar

När man prenumererar på matlådor får man ibland saker som man normalt inte skulle ha köpt. I torsdags fick jag ett gigantiskt bladsalladshuvud som jag insåg att jag måste anstränga mig för att bli av med. Jag vet att några elever nån gång gjorde salladsdolmar som de rullade in fisk i, men jag kunde inte hitta receptet så improviserade lite. Torskfile, skars i bitar, saltade och pepprade, lade på en liten klick pepparrot och rullade sedan in det i ett förvällt salladsblad. Dessa paket lades i en form och fick stå i ugnen ca 20 minuter i 200 grader övertäckta. Kommer kanske att försöka mig på nåt liknande igen men med nån slags fyllda spättafiléer i så fall.
Såsen till blev vald med tanke på att jag hade krasse kvar sen förra veckans låda och receptet kommer från ICA förlagets Fiskkokboken men är lätt förvanskat

Krassesås
2 dl vatten
1 dl matlagningsgrädde
0,5 fiskbuljongtärning
saft och skal av 1 lime
1 tsk socker
Någon form av chili som ger lite styrka
1,5 msk majzena

Blandas samman och får koka upp, rör ner 3/4 paket klippt krasse ( en sån där liten gräsmatta )
Tomaterna och persiljan kommer från veckans låda och tallriken är ett loppisfynd 20 kronor/ styck för en flat och en djup ( Jag förtydligar detta så att mamma inte skall tro att jag nallat av hennes... )

Etiketter: