söndag, mars 11, 2007

Linfröbullar

Jag har varit av med detta recept i flera år men när jag letade efter jordärtskocksreceptet i mammas receptpärm hittade jag det igen och nu blev det bakat igår. Jag har fått receptet av en gammal kollega och jag tror att det ursprungligen kommer från ICA kuriren men hon har gjort något tillägg kanske solrosfröna. Gott är det i alla fall. Handdukarna som syns på bilden är minnen från en Sicilien resa för länge sen och inköpta på en marknad. Det är såna souvenirer jag gillar!

Linfröbullar 24 st

Blanda samman:
1,5 dl grovt rågmjöl
1 dl vetekli
1 dl linfrö
1 dl solrosfrö
2 msk olja
1 msk salt
4 dl kokande vatten

Låt stå 1 timme

Tillsätt
50 g jäst
3,5 dl fingervarmt vatten
1 dl honung
13-15 dl vetemjöl special

Arbeta ihop och arbeta degen kraftigt, låt den jäsa i 3 timmar
Baka ut 24 bullar, jag har gjort vad jag kallar källarfranskeutbakningen, dvs jag har rullat längder som jag sen skurit i jämstora bitar och bara flyttat över till plåten. Låt dem sen jäsa 30 minuter under bakduk och grädda i 200 grader ca 10- 12 minuter.

Etiketter:

1 Comments:

Blogger Mia said...

Oj så gott det låter/ser ut! Jag tycker väldigt mycket om bröd med massor av "skräp" i sig, och det där med kokande vatten verkar ganska intressant. Hade egentligen tänkt baka nånsorts formbröd imorgon, men nu blir det nog ändring i planerna...

6:51 em  

Skicka en kommentar

<< Home