torsdag, mars 15, 2007

Kycklingfilé med citronsås och druvsallad

Detta är ett gammalt AoM recept, vi pratar 1996. Kycklingen får en liten annorlunda konsistens tack vare marineringen, när jag skulle göra den hade jag ingen rosépeppar ( jag vet det är gammalt och otrendigt, men jag gillar det ) så jag tog grönpeppar, funkar inte lika bra, har nu inhandlat ny rosépeppar. Jag har ett semesterminne med rosépeppar; för många år sen var jag i Sevilla och promenerade längst floden där och då hängde klasar av rosépeppar från träden. Tänkte palla en annan dag men upptäckte de utmärkta bussarna...

Så här gör man kycklingen 4 portioner

4 kycklingfiléer, ca 500 g
1 tsk rosépeppar, jag tar mer
0,5 msk salt
2 tsk socker

Krossa pepparn och blanda med salt och socker, gnid in filéerna och låt marinera ett dygn, jag brukar låta filéerna tina i kryddorna i kylen ett dygn
Kycklingen brynes i stekpanna och får eftersteka ca 15 minuter i 175 grader, tempen skall vara 65 grader annars ingen rosa saft

Druvsallad:
1 msk honung
2 msk pressad citron
1 krm krossad muskotblomma
5 hela kryddpepparkorn, krossade
300 g gröna druvor

Halvera druvorna och kärna ur dem, ett tips är att använda kärnfria druvor, blanda med övriga ingredienser och låt det stå minst 20 minuter.

Sås:
1 dl Creme fraiche
1 dl vatten
0,5 tärning grönsaksbuljong
2 krm rivet citronskal
2 msk marinad från druvorna

Blanda alltsammans och låt det sjuda i 5 minuter, jag använder 2 dl Yoplait 8% CF och inget vatten.

Tidningen rekommenderar ris eller bulghur till, jag föredrar potatis, gärna pressad. Grönsaker med lite färg, jag är svag för gröna ärtor...

Etiketter:

1 Comments:

Blogger Anna-Eva said...

Hej Karin. Jag vill gärna utmana dig :)
Se min blogg för mer info.


http://lata-mammans-receptblogg.blogspot.com/

10:59 em  

Skicka en kommentar

<< Home