söndag, februari 25, 2007

Snökaos

Så här ser det ut när det är snökaos i Skåne! Bilderna är tagna i fredags morse och det såg ganska fridfullt ut, pappa och grannen fick skotta lite för att jag skulle ta mig ut, men sen var det inga problem med att köra, min gata i Malmö är dock fortfarande oskottad och det är det som är det stora problemet här nere när det snöar; det skottas inte. När jag bodde i Västerås var cykelbanorna skottade klockan 4 på morgonen, här förlitar man sig på att det skall töa och det är det som gör det jobbigt. Ännu en bild:
Jag har ätit jordärtskockor på längden och tvären de senaste dagarna och hittat flera goda kombinationer med denna alltför ( i mina ögon) sällsynta rotsak.
Jag har bestämt mig men det röstas fortfarande, Magnus började starkt men på slutet har Åsa gått om, jag tror man kan rösta tills måndag kväll. Så imorgon kväll publiceras vinnarna
Jag har dessutom gjort min beställning från Mossagården, det blev en singellåda och dessutom har jag till på torsdag beställt nötfärs ( som jag skall dela med mamma), potatis och kimchi. Jag betällde en prenumeration på lådan, så får vi se, det går ju att ändra sig.

Jag skall dessutom bidra med ett litet recept som jag varit hemma och hämtat hos mina föräldrar. Enligt vad vi kommer ihåg så hade "Aspegren mitt maten" en tävling för måååånga år sen på en maträtt där ansjovis ingick och detta vann och ledde till några års skördande av skockorna i Degebergatrakten. Min mamma vill komma ihåg att vinnaren kom från Linköpingstrakten. Ära den som äras skall ( eller nåt liknande) gott är det i alla fall...

4 hg skockor, skalas och delas om de är stora
koka dem 10 minuter i saltat vatten
Slå av och lägg i en ugnsform
Skiva 150 g purjolök grovt och fräs den lite i smör och fördela över.
Fördela 10- 12 ansjovisfiléer över och slå på 3 dl tjock grädde. Grädda i 200 grader ca 20 minuter.

Det är sällan det förekommer recept med 3 dl vispgrädde på den här bloggen och jag skulle nog ta matlagningsgrädde med lite spad från ansjovisen för sälta om jag skulle göra det idag

Etiketter:

1 Comments:

Anonymous Anonym said...

det skall vara anjovisspad i receptet


karins mamma

11:15 fm  

Skicka en kommentar

<< Home