lördag, februari 10, 2007

Mera skorpor

Jag fick lite blodad tand efter att ha bakat skorpor i torsdags, så jag bestämde mig för att slå ihop de två recepten och få en egen basvariant. Det funkade bra tills jag skulle köra saffransvarianten, jag är osäker på om jag mätte fel eller om äggen var större, de blev i alla fall goda. De är inte så hårda som " riktiga" cantuccini, men mörare. Receptet klickas ut till tre längder på en plåt, när jag gjorde 3 sorter, gräddade jag sort 1 medans jag rörde ihop sort 2 osv, sen torkade jag alla samtidigt.

Basrecept:
100 g smör
2 dl socker
2 ägg
4,5 dl vetemjöl
1 tsk salt
2 tsk bakpulver
Man rör smör och socker tills det är mjukt, rör ner äggen och tillsätt de andra sakerna och rör ihop tills man får en klibbig deg som klickas ut enligt ovan och gräddas i 200 grader ca 15 - 20 minuter, får svalna något och skärs i sneda bitar som får torka i 100 grader med en slev eller något annat som håller ugnsluckan på glänt.
Till första sorten tog jag farinsocker och tillsatte rivet skal av 1 apelsin, 1 påse ( 50 g ) syltade apelsinskal och knappt 100 g grovt hackad mörk choklad.
Andra sorten tog jag undan 2 msk mjöl och tillsatte 2 msk kakao, tog lite mindre salt och tillsatte 2 dl saltade jordnötter som jag grovhackade, använde farinsocker här också.
Tredje sorten använde jag vanligt socker, 1 påse saffran och 1 tsk vaniljsocker ( med riktig vanilj i ).
Nu skall jag köpa mer ägg och testa mitt lavendelsocker, kokos, russin och lite annat smått och gott som finns i skafferiet...och lilla godislådan...

Etiketter: ,