tisdag, februari 13, 2007

Vegetarisk lasagne

Detta är en av mina favoriträtter och skall du bara testa ett recept från min blogg så rekommenderar jag att du testar detta. Receptet kommer från en restaurang/ café på Söder i Stockholm som heter Arom. Det finns även en kokbok som heter "Sallader med arom" och är skriven av karolina Sparring som jag tror fortfarande driver stället. Jag har fått receptet från en gammal Gott och grönt som var en spinnoff från Allt om mat som inte gick så bra...jag gjorde dock mitt bästa för att stödja tidningen! Receptet är lite modifierat

Veg lasagne 6 portioner, eller i alla fall 4

2 morötter
2 zucchini
2 gula lökar
2 vitlöksklyftor
0,5 chilipeppar eller annat med hetta
1 msk olja
1 brk krossade tomater
2 dl creme fraiche ( använder yoplaits 8 % )
2 tsk salt
0,5 tsk socker
nymalen svartpeppar
blad från en kruka basilika

250 g frusen bladspenat, tinad
200 g fetaost
9 lasagneplattor
100 g riven ost, smakrik!

Skala och skär morötterna i halvmånar, skär zucchinin åckså i halvmånar eller kvartar beroende på storleken, hacka löken, vitlöken och chilin om du använder den.
Fräs löksorterna i oljan tillsammans med morötterna, tillsätt zucchinin, tomaterna, CF och kryddorna utom basilikan. Låt puttra i 10 minuter, tillsätt basilikan. Smaka av och justera framför allt chilimängden.
Krama ur spenaten, smula fetaosten och börja lägga samman lasagnen. först lite sås, lasagneplattor, sås, hälften av spenaten och fetaosten, lasagneplattor, sås, resten av spenaten och fetaosten, lasagneplattor, sås och så den rivna osten. Grädda i 225 grader ca 30 minuter.
Enligt tidningen skall man servera den med citronklyftor, vilket jag aldrig gjort.

Etiketter: , ,

47 Comments:

Blogger Martin said...

Tack för tipset på recept!

11:04 em  
Blogger Kinna Jonsson said...

Tjingaling, nu har jag gjort reklam för cyberkock i helgen och hoppas det snart kommer upp lite ingredienser. Ha en superskön helg!

10:11 fm  
Blogger Henrik said...

Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

7:08 em  
Blogger Henrik said...

Takk for fin oppskrift, vår datter på tre spiste to porsjoner :-=

7:18 em  
Anonymous Anonym said...

hittade det här receptet när jag googlade på vegetarisk lasagne och nu har jag precis ätit, guuud va gott det blev! tack för receptet! :)

7:37 em  
Anonymous Anonym said...

Underbart god! Min favorit fr o m nu. M-L

6:45 fm  
Anonymous Anonym said...

Hittade oxå detta recept när jag googlade på vegetarisk lasagne..jag lagade det precis o den blev underbart god =D tack för tipset!

7:56 em  
Anonymous Anonym said...

Någon som lagat denna lasange dagen innan? Hur blir den?
Godare?

3:31 em  
Blogger Karin said...

Jag har ätit rester dagen efter och jag har fryst den och värmt i micron men jag tycker den är godast nygjord! Jag skulle kunna tänka mig att lägga ihop den dan innan men grädda den när jag skall äta om jag skulle bjuda på den och behövde planera i förskott

8:49 em  
Blogger skypher said...

Håller på att laga den just nu! Har skyhöga förväntningar. Har dock redan tjuvsmakat på såsen - mäktig.

6:55 em  
Anonymous Anonym said...

ska nog bjuda på den här lasagnen på min födelsedagsmiddag!

1:51 em  
Anonymous Anonym said...

jättebra recept. jag bjöd just familjen o alla diggade! tack ;)

10:21 em  
Anonymous Anonym said...

tack så jättemycket för receptet! gjorde den nyss och den var så god! min pojkvän älskade den också så det blev en glad överraskning åt honom. jag gjorde den på glutenfria lasagneplattor å det funkade utmärkt. MUMS!

8:07 em  
Anonymous Anonym said...

Oj vad god lasagnen blev. Den kommer att vara en av mina favoriter.

3:11 em  
Blogger Glamour-Och-Fläskpannkaka said...

tack för receptet,skall testa det i helgen då en vegetarian kommer på besök!

5:15 em  
Anonymous Anonym said...

Tokgod lasagne. Var verkligen en succeé på familjemiddagen i helgen! TACK!

2:35 em  
Anonymous Anonym said...

Det ska jag prova. Låter mycket godare än det recept jag hittade på ica.se som bara innehöll gul lök och krossade tomater.

12:18 em  
Blogger Linda Gustafsson said...

Jag har kollat på detta receptet flera gånger men ännu inte tillagat det. Nån dag så ska jag dock prova det..!

Jag har även lagt en länk till din blogg i min länklista på lindassmultron.blogspot.com , hoppas det är ok :)

God fortsättning på det nya året!
Linda

4:18 em  
Anonymous Anonym said...

Mycket god! Ändrade receptet något, exempelvis skippade jag zucchinin, kryddade spenaten med örtsalt och hällde över mjölk sist för att få det lite mer såsigt. Min sambo som är väldigt skeptisk mot allt vegetariskt ville till och med ha det i matlåda, det är inte dåligt!

7:37 em  
Anonymous Anonym said...

Väldigt gott! Jag hade dock köttfärs i min, kan rekommenderas till de köttätande läsarna!

10:33 em  
Anonymous Helena said...

Nu står lasagnen i ugnen och puttrar... kan knappt vänta =)

6:58 em  
Anonymous Anonym said...

Jag sitter precis just nu och äter lasagnen ;-)
Jag måste nog säga att jag hade fått högre förväntningar på den nu när jag läst så mycket bra kommentarer om den. Visst, den är god men av mig får den "bara" 7/10 i betyg.

1:39 em  
Anonymous Anonym said...

tack för receptet, mycket god. men om man gillar lite krämigare lasagner bör man dubbla krossade tomater och creme fraiche...

8:55 em  
Blogger Ulrika said...

Den godaste lasagnen jag någonsin ätit!

5:28 em  
Anonymous Anonym said...

Jag var tidigare varken speciellt glad i vegetarisk mat eller zucchini men den här var helt grymt god!!!
Smakade första gången hos en god vän och ville såklart genast ha receptet och fick din länk.
Lovar att den kommer rekommenderas vidare, helt klart en stor favorit i hela hushållet numera!

Tack!

Charlotte i Göteborg

10:44 em  
Anonymous malin said...

Gud såå god,den bästa lasagne jag ätit.Den får 10 av 10

6:35 em  
Anonymous Fidde said...

Instämmer i kören - tusen tack för receptet, det har gjort succe många gånger!

3:37 em  
Anonymous Aneta said...

Detta ska jag testa ikväll.. tackar för tipset!

3:45 em  
Anonymous mayamelissa said...

Ska göra den på min födelsedag :)

11:01 fm  
Anonymous Anonym said...

APGOD! Bästa jag testat, lika god i lunchlådan nästa dag!!

1:19 em  
Blogger Sofia said...

Jättegod, har gjort den 2 ggr. Andra gången blev den dock MYCKET godare, jag råkade av misstag glömma ta i krossad tomat. Den blev liiite torr, men super. Kväll ska våra vänner komma över och jag kommer att göra den utan tomat, men med extra mjölk för att få lite mer vätska.

3:40 em  
Anonymous John said...

Jag har bytt ut den vanliga creme fraichen mot en sådan som är smaksatt med soltorkade tomater och fetaost. Jag lovar, det blir en ännu godare sås. Pricken över i-et! Superbra recept annars. Vi lagar det rätt ofta här hemma =)

8:32 em  
Anonymous Anonym said...

Sååå god lasagne, den bästa jag vet! Har också bytt creme fraichen, men mot färskost med vitlökssmak. En uppskattad bjudrätt också!

11:39 em  
Anonymous Anonym said...

Fantastiskt recept. Tack! Gör det minst en gång varannan vecka sen jag upptäckte det. Jag brukar också köra med två burkar krossade tomater. Samt med en gnutta cayennepeppar.

4:00 em  
Anonymous Anonym said...

Bra recept. Tack!

/Jan Bror Jansson

9:07 em  
Anonymous Anonym said...

Detta måste jag testa! HAr ett par vänner som är vegetarianer som ska hälsa på nästa helg. Har provat en vegetarisk lasagne tidigare men är inte 100% nöjd. Ska bli spännande att prova denna!

5:12 em  
Anonymous Anonym said...

precis gjort färdigt denna i dubbel sats i två långpannor. Riktigt gott! tack för tipset.

7:33 em  
Blogger Sparkling said...

mums! gjorde denna precis och det var supergott. hade ingen gullök så tog purjolök, hade ingen fetaost så tog mozzarella+gratängost. blev super.
tack!

7:25 em  
Anonymous VIking said...

Jättegott!!! Kan rekommendera för er som kör med billiga varianter på krossad tomat att ha i lite tomatpuré för mer tomatsmak och Kvibille lagrad Cheddarost o toppa med. För att få den lite mindre "torr" som vissa har sagt att den blir så kan jag tipsa om att lägga lasagneplattorna i kallt vatten i ca en timme så drar de inte i sig fukten från resten av lasagnen utan hjälper till att fukta den (för er som inte visste).

9:13 em  
Anonymous Anonym said...

Kanon! Jag blev så himla glad, denna var verkligen god! Jag gjorde med mindre lök vilket inte var helt fel heller, detta receptet tål att testa flera varianter på. Tack så mycket!

/ Andreas

9:27 em  
Anonymous Anonym said...

Blev så uppskattad på tjejmiddagen och jag tänker absolut laga den igen och bjuda någon som uppskattar god mat! Ingen saknade köttet, tvärt om!

5:29 em  
Anonymous Sacha said...

Gott recept! Tack för trevlig blogg med många spännande recept jag ska ge mig på!

7:39 em  
Anonymous Snubben said...

Fyller år idag. bjuder på denna. FUNKAR ALLTID! Dubbelt så mycket krossade tomater (basilikasmak) och creme fraiche med soltorkade tomater-smak!

12:23 fm  
Anonymous Anonym said...

Grymt recept! Fantastiskt gott!

5:12 em  
Anonymous Anonym said...

Är man van vid att äta vegetariska lasagner (som vanligtvis brukar smaka väldigt mycket), ska man hålla sig borta från den här. Fruktansvärt smaklös, och ingen vidare konsistensvariation. Även om man ökade både chilin och saltet (och tillsatte andra kryddor också), så blir den väldigt tråkig. Definitivt den sämsta vegetariska lasagnen jag smakat, och då har jag smakat en del under mina 15 år som vegetarian.

8:37 em  
Anonymous Henrik said...

Hej! Har lagat den här lasagnen ett par gånger nu. Mycket gott och passar perfekt till matlådor =)
Går lika fint med squash som succhini
Tack för receptet!

10:08 em  
Anonymous Lina said...

Har ätit massa olika vegetariska lasagner och den här är den godaste!

2:15 em  

Skicka en kommentar

<< Home