söndag, februari 11, 2007

Romersk kikärtssoppa

Idag blev det soppkok mitt på dagen. Eftersom jag fryser hela tiden känns det som bra mat. Receptet kommer från en dansk kokbok som heter " Det romerske kökken" ( med danskt ö ) av Anders Gröndahl ( som också använder sig av ett danskt ö ) Han har skrivit flera guideböcker ( eller egentligen är det kanske samma bok som är reviderad ) om var man äter gott i Rom. Receptet kommer från en restaurand som heter Grappolo d´Oro. Jag har ätit en liknande soppa på en annan av restaurangerna Lillo al piedone som också finns med i boken.
Enligt boken skall receptet räcka till 4 personer, jag får ut 6 portioner om man serverar bröd till etc.

Zuppa di Ceci

300g kikärtor, blötlagda över natten
2 l grönsaksbuljong ( tärning )
3 - 5 vitlöksklyftor
barren från 2 kvistar färsk rosmarin
4 cm peperoncini eller styrka på annat vis
5 msk olivolja ( jag tar betydligt mindre )
1 brk krossade tomater
100 g liten pastasort, jag tog fusilli den här gången

Koka kikärtorna mjuka i grönsaksbuljongen, tag upp hälften och mixa dem med lite vätska.
Under tiden gör en tomatsås:

Fräs, hackade eller skivade vitlöksbitar med rosmarin och peperoncini eller annan hetta i olivoljan, tillsätt krossade tomater och låt detta puttra till en tomatsås medans kikärtorna kokar, smaka på såsen, blir den för stark ta upp "styrkan" blir det inte tillräckligt stark får man justera efteråt.

När du tar upp hälften av kikärtorna tillsätter du pastan och kokar den al dente, tillsätt de mosade kikärtorna och tomatsåsen, smaka av med salt och peppar. strö ev lite parmesan över när du skall äta.

Etiketter: , ,

1 Comments:

Blogger Arvixx said...

Underbart litet recept! Använde 1 msk torkad rosmarin istället för färsk, och använde en halv röd chilifrukt istället för peperoncini. Jättegott!

6:58 em  

Skicka en kommentar

<< Home