onsdag, januari 24, 2007

Sushirullar för nybörjare

Tre av mina elever valde att göra sushi när de skulle planera en fiskrätt, vilket var friskt vågat eftersom två av dem aldrig smakat det innan och trodde det skulle "vara hemskare" än det var. De fyllde med lax, crabfish, squash, avocado och förstås wasabi som några givetvis blev ilurade direkt från tuben ( bla av mig ) Bilden är resterna som blev kvällsmat till mig och då hade vi även matat skolledningen. Riset skulle räcka till 3 rullar, men våra blev mindre och vi använde 7 noriark.
Receptet kommer från en bok som heter " Typ mat i köket alltså" och handlar om sommarkollo kockskolor för barn och ungdomar. Mycket gästkockar och väldigt trevlig bok. Tror att Inger Grimlund är en av författarna.

Sushiris:

4 dl sushiris
4 dl vatten
2 tsk salt

Skölj riset väl och koka det i vatten och salt under lock på svag värme 15 minuter. Drag det av värmen och låt stå med lock på ytterligare 15 minuter.
Häll ut riset i en skål eller form och tillsätt:

2 msk risvinäger
2 msk socker
1 msk vatten

som fått bli varmt så att sockret smälts
blanda försiktigt om och låt kallna framme
Sen är det dags att rulla makirullar eller andra formationer.

När jag åt mina hemma testade jag min nya tamarisoja men den var lite för salt tyckte jag.

Etiketter: