onsdag, november 22, 2006

Bovetevåfflor

Var sugen på lite salt till middag, fick bli bovetevåfflor med röd rom, hackad röd lök och grekisk yoghurt ( som jag ätit med valnötter och honung lite senare)

Våfflor till ca 4 portioner

2 ägg, separerade
1,5 dl bovetemjöl
1 dl vetemjöl
0,75 tsk salt
1 tsk socker
2 tsk bakpulver
3 dl filmjölk, lättfil går bra
2 msk olja

Blanda samman torra ingredienserna, tillsätt gulor, fil och olja, vispa vitorna till skum och vänd ner dem, grädda våfflor.
Servera som blinier.

Etiketter:

4 Comments:

Anonymous Anonym said...

å vad goooott! Det måste jag testa - men nu har jag så mycket i skåpen att jag inte *får* köpa mer torrvaror innan jag gjort mig av med lite...

10:16 fm  
Blogger Karin said...

Jag har köpstopp på både frys, torr och udda varor till kylen.
Det är lite kul att använda våffeljärnet mer än en gång om året

6:26 em  
Anonymous Anonym said...

hej! ser jättegott ut, men tror du att man kan ta något annat istället för vetemjöl? T.e.x rismjöl/majsmjöl? o rismjölk istället för filmjölk? eller kanske sojayoghurt?
: )
mvh emma

3:46 em  
Blogger Karin said...

Jag tror att sojayoughurt går alldeles utmärkt, vad gäller mjölsorterna har jag alldeles för liten erfarenhet av dem för att kunna ge något svar. Du får nog testa lite, kommentera gärna vad du kom fram till, det kan vara någon annan som kan vara intresserad av det också

1:05 em  

Skicka en kommentar

<< Home