torsdag, november 09, 2006

Havrepepparkakor, nu med text

Jag skrev en lång text om havrepapparkakorna men tydligen så försvann den i Cyberspace.
I alla fall så var det så att på jobbet har vi "after work" på julavslutningen, lite mat, lite dricka, lite godis och så förstås pepparkakor, förra året hade det köpts in ytterligare en sort en slags större grövre pepparkakor som var väldigt goda så när det började dyka upp pepparkakor hos Kinna tänkte jag pröva på dessa, så jag tog de klassiska ( tror jag i alla fall ) proportionerna 3-2-1, 3 hg mjöl, 2 hg smör och 1 hg socker och jag skar mina kakor som jag så här 10 månader efter förstås tycker att de smakar precis som originalet.

Havrepepparkakor ca 50 små

150 g havregryn
150 g vetemjöl
100 g socker
200 g smör
2 msk pepparkakskrydda

Gör degen i en matberedare, börja med att mixa havregrynen till mjöl, tillsätt vetemjöl, socker och pepparkakskrydda, hacka ner smöret, rulla ut till en rulle och lägg den kallt att stelna, skär i 4 mm skivor, lägg på plåtar, smorda eller bakplåtspapper och grädda i 175 grader tills de är klara, låt kallna på galler.

Det är mer havrekaka med pepparkakssmak än pepparkaka med havregryn, jag tror att de blir väldigt goda med kanel också, vi gjorde en sån kaka på ett jobb jag hade i min ungdom men jag tror att det var nötter i den degen

2 Comments:

Blogger Anne said...

Kakorna låter helt fantastiska - ska absolut testa så fort jag hinner! Perfekt att ha och ge bort till jul misstänker jag, eller skicka på posten.. :)

7:51 fm  
Blogger Viktoria said...

Tack för senast och för den goda kvittengelén! Hoppas du hade det bra i Danmark. Severin fick en släng feber så vi kom aldrig i väg till Helsingborg.

Jag har just gjort dina havrepepparkakor - jättegoda (fast möra och lite ömtåliga, Anne, så jag tror inte de är så bra att skicka med posten...) Jag kommer att göra dem igen före jul.

9:59 fm  

Skicka en kommentar

<< Home