söndag, november 12, 2006

Glögg

När jag var liten hade mina föräldrar en tradition att bränna glögg, jag tror att man gjorde det dagen innan julafton, när jag blev gammal nog att dricka av glöggen upphörde denna tradition...
Senare under mitt samboskap utgick vi ifrån mamma och pappas recept och utvecklade det, ivrigt provsmakande!
Pappa har ett slags galler som han använder, vi köpte ett verktyg i en kinaaffär som man använder när man friterar för att plocka upp sakerna, en slags näthålsev i metall som vi plockade bort träskaftet på.

Hembränd glögg

75 cl brännvin, vodka el dyl
6 kardemummakapslar
2 bitar ingefära
2 kanelstänger
10 kryddnejlikor
25 russin
10 mandlar
150 g sockerbitar

Låt kryddorna, inkl. mandel och russin dra i spriten ett par timmar i en rostfri liten kastrull, 1,5 liter brukar funka bra, man kan låta dem dra efter bränningen för att justera smaken.
Värm spriten och tänd på den, lägg sockerbitarna på gallret eller nätet och ställ det över den brinnande spriten och låt sockret smälta och droppa ner i spriten, när allt sockret är smält kväver du elden med ett lock, värmer glöggen och smakar av, är kryddningen bra, sila av kryddorna, låt de dra lite till annars.

För 2 år sedan såg jag en variant i Elle á la carte där man lät kryddorna dra i sprit, blandade sen med sockerlag, rött vin och mera sprit, denna glögg blev väldigt god, jag använde mig då av lite vodkaslattar med citrussmak vilket kan rekommenderas. Dessutom använde jag mig av hela kryddor enligt ovan, dock utan mandel och russin som jag lät dra i spriten. Det är detta som syns på bilden.
Här kommer receptet från Elle

1 dl vodka
1 tsk malda nejlikor
1 tsk mald kardemumma
1 tsk mald ingefära
1 msk mald kanel

3 dl socker + 1 dl vatten
1 flaska rödvin
1/2 flaska brännvin

Låt kryddorna dra i spriten en vecka och sila sedan av de i ett kaffefilter, koka upp sockerlagen. Blanda alltsammans.

Jag har världens hagelskur ute och är väldigt glad att vara inomhus, saknar glögg att värma mig med, med det finns the i huset och eftersom jag skall iväg och curla om en stund känns det lite säkrare...

Etiketter: ,

2 Comments:

Blogger Kinna Jonsson said...

Tack för att du fixade så att vi alla kunde ses. Det var jättetrevligt. Nu har jag provsmakat din fina kvittengelé. Jättegod tyckte vi båda. Ser fram emot att ses igen. Du har kanske vägarna förbi i sommar när vi är nere igen. kram K

9:39 em  
Blogger Lena said...

Ååå va mysigt med egen glögg den hembrända måste jag prova.

12:54 em  

Skicka en kommentar

<< Home