tisdag, november 21, 2006

Muffins

Jag gillar muffins, speciellt den amerikanska sorten och på Espresso House har man nu nya sorter! Oreo som är en chokladmuffins med oreokak kross ovanpå och den vita krämen insprutad i. Mycket god chokladmuffin men det är svårt att få kräm till HELA kakan. Pecannöt är ännu ej testad, sen finns det en pepparkaksmuffin med frosting på som enligt en väninna och hennes dotter smakar ljuvligt, som pepparkaksdeg, vilket lovar gott för degen är ju alltid godare än kakorna, eller hur?
I alla fall så tycker jag om att köpa små saker till köket och bakgrejor brukar vara gulliga, tex dessa bakformar från Rusta resp ILVA, problemet är att de inte håller för att baka muffins i och jag tycker amerikanska muffinsformar är i dyraste laget och skulle dessutom vilja ha lite roligare mönster på dem. Man kan baka 20 muffins på en plåt om man tränger ihop dem men de blir inte så vackra. När jag var på en av mina favvoloppissar ( Erikshjälpen) förra veckan köpte jag en teflonmuffinsform för 25 kronor, jag lade tillbaka äppelskalaren som kostade 20 men då fattades skivaren, jag har inte bestämt mig om det var dumt ännu..
Idag har jag bakat chokladmuffins i min nya form med mina fina papper som tyvärr inte syns så där jättebra när de är färdigbakade, men det funkar och goda är de.

Receptet kommer från något så upphetsande som mjölpåsen, men jag har bytt ut 0,5 dl kakao mot 0,5 dl extra mjöl.

Chokladmuffins 12 st

4,5 dl vetemjöl special

4 tsk bakpulver

1 tsk vaniljsocker

0,5 tsk salt

2 dl socker

0,5 dl kakao

100 g grovt hackad mörk choklad

1 dl grovt hackade valnötter

1 ägg

3 dl mjölk

1 dl neutral olja

Blanda alla torra ingredienser i en stor bunke, tillsätt de våta, rör, fördela i muffinsformar, grädda 200 grader ca 20- 25 minuter.

Nu skall jag stoppa mina i frysen, sen skall jag slå ihjäl den irriterande otäcka flugan som retat både mig och katten i över ett dygn nu och sen skall jag på en förläsning/ kåseri med Jan Hedh. Det är en kompis som fått inbjudan via sin bank. Nu har jag samma bank men jag misstänker att hon sparar mer än mig. Det skall i alla fall bli provsmakning och vin och då tänkte hon på mig! tänka sig...

Etiketter: ,

1 Comments:

Anonymous Anonym said...

Min flickvän bombarderar mig med muffins för tillfället. Jag klagar inte direkt ;)

10:22 fm  

Skicka en kommentar

<< Home