tisdag, november 21, 2006

Vintersallad

När man säger råkost tänker jag i alla fall på stimmiga skolmatsalar eller pizzeriornas vitkålssallad. Nu gillar jag en god pizzasallad men den här salladen med rödbetor blir man dessutom glad av att se på. Hittade den i en liten bok som jag tror heter "Ung i köket" eller något liknande, enligt boken ska det räcka till 2 personer, vilket är väldigt optimistiskt! Jag skulle nog säga 4 istället. Man kan välja mellan att fin eller grovriva rödbetan och morötterna, jag brukar finriva rödbetan och grovriva moroten och äpplet och ta osthyveln till vitkålen.

Dressing:
1 msk vinäger
1 msk olja
1 tsk fransk senap
1 nypa salt
lite svartpeppar
1 nypa italiensk salladskrydda

Grönsakerna:
1 medelstor rödbeta
2 medelstora morötter
1 syrligt äpple
200 g strimlad vitkål
Blanda samman dressingen och blanda ner grönsakerna, låt det stå och dra innan det skall ätas.

När jag använder rödbetor kommer jag alltid att tänka på en mops som vi hade när jag var liten. Mamma tyckte vid ett tillfälle att han var lite väl stadig så hon minskade på fodret. När hunden började kissa rött trodde hon först att han fått inre blödningar, men sen hittade hon rödbetsblast under matbordet, då hade den stackars hungrige lille hunden gått och hämtat små rödbetor som pappa slängt på komposten och ätit upp dem så han skulle bli mätt.

Etiketter: , ,