söndag, november 05, 2006

Kvittengelé

Jag köpte 3 kvittenfrukter för en vecka sen med avsikt att göra gelé på dem och så här blev resultatet:

Dessutom blev det väldigt gott, jag skall använda det som marmelad, vilket jag gjorde idag på fullkornsskorpor ( Pågens )

Kvitten är väldigt hårda men inte så hårda som jag trodde, de känns som väldigt hårda päron när man skär i dem. Jag hade ett recept från en kokbok från Harrods som jag köpte när jag var med i en engelsk bokklubb för många år sedan, sen ville inte geléet geléea sig som jag ville så jag tillsatte lite melatin och har nu ett väldigt kraftigt gelé som inte kommer att rinna av mackorna i första taget! Kvittengelé lär vara en höjdare till dessertost också.

Så här gör man gelé enligt böckerna:

Skär frukten i mindre bitar och slå vatten så det täcker, koka på svag värme så det mosar sig och mosa gärna frukten med en sked mot kanten, när frukten är mjuk hälls den i en silduk och får rinna av gärna över natten ( eller dan ) pressa inte frukten för då kan geléet bli grumligt. Mät saften, tillsätt socker, 9 dl/ l saft och koka upp så sockret löser sig. Koka sedan 10 - 20 minuter och gör geléprov, vilket innebär att man kyler en sked saft på en assiett och drar sen genom saften som då inte skall rinna ihop. Jag glömde säga att man skall skumma hela tiden. Häll upp på rena burkar. Jag brukar slå gelé nästan ända upp till kanten och sätta på locket direkt, då blir det ett slags vakum som brukar funka. Geléet blir underbart gott och har en ljuvlig färg!

Annette har haft recept på kvittenpaj och Nigella har några ugnsbakade kvittenfrukter som verkar jättegoda. Jag köpte mina kvittenfrukter hos Abdos här i Malmö som är ett "invandrarsnabbköp" för 25 kr/kg

Etiketter:

5 Comments:

Blogger KrakelSpektakel said...

Kul med annorlunda frukt!

5:56 em  
Blogger Kinna Jonsson said...

Snyggt gelé! Blir lite avundsjuk.=)

3:47 em  
Blogger Viktoria said...

Tjenis, passar klockan tre på fredag? Och du hittar?

6:20 em  
Blogger Karin said...

Det passar bra, jag kollar kartan!

1:24 em  
Blogger Kinna Jonsson said...

...och geléet som jag fick av dig var väldigt gott framför allt till ost men även en stek. =)

7:12 fm  

Skicka en kommentar

<< Home