söndag, oktober 15, 2006

Stekta laxskinn

Jag har ätit en sallad med gravad lax och stekt laxskinn vilket tycks vara väldigt okänt för de flesta. Kameran hade precis batteri till att ta fotot men inte till att ladda in det i datorn.
Jag gillar lax och försöker köpa en hel sida som jag sen fryser in i portionsbitar. Senast fick jag för mig att jag skulle grava lax också, så jag började med att fjälla laxen med baksidan på en kniv, sen skar jag bort ungefär halva biten ( skärtbiten ) som frös in i bitar inlindade i plastfolie, nu hade jag precis 1 kg lax och ett hela halva laxskinnet, på med 4msk socker, 4 msk salt, massor med krossad vitpeppar och en kruka dill, vik över laxskinnet och låt ligga i kylen 1,5 dygn, vänd det en gång. Sen skar jag upp laxen och stoppade in den i frysen i små paket, observera att lax skall frysas för att ta död på ev parasiter, vanligtvis gör man det innan gravningen.
Sen tar man och klipper laxskinnet i 1,5- 2 cm breda remsor, dessa stekes sedan i en het stekpanna tills de blir knapriga. Jag har även haft dessa i frysen ett tag
Jag berättade för en kollega att jag åt laxskinn och hon sade sig få kväljningar i samma mening som hon erkände att hon åt fläsksvålar.
(Jag har hört att man skall kunna garva fiskskinn med hjälp av olivolja, är det någon som vet nåt om detta blir jag väldigt tacksam)
Jag bestämde mig för att köpa gravlaxsås. jag har alltid trott att hovmästarsås och gravlaxsås var samma sak men i affären hade Druvan båda sorterna, jag tog gravlaxsåsen eftersom färgen var trevligare och eftersom hovmästarsåsen hade utgånget datum...
Så snart det slutar blinka i laddaren skall det komma en bild!

Etiketter: