lördag, september 23, 2006

Inte cyberkocken



Jag berättade innan att jag köpt 2 tidningar från 1992 och det är lite kul att läsa dem och se vad som hänt sen dess. Bla kan man läsa att Amaro inte finns i Sverige utan man kan nog ta Gammeldansk eller Jägermeister istället, om man tittar i gamla kokböcker blir man nästan lite paff när man ser konserverade champinjoner i ingredienslistan.

Jag har den senaste veckan funderat lite kring vad man lagade för mat förr, och då menade jag inte i det gamla bondesamhället utan vad jag lagade förr.

När jag gick på gymnasiet hade jag en klasskamrat vars pappa gjorde en jättegod kycklingpaj, som vi aldrig lyckades få receptet på. Jag kommer ihåg att de var äggstanning, grillad kyckling och paprika. Sen funderade jag länge på om det var tomater och färska champinjoner, tomater tror jag inte och med tanke på när detta var så tror jag inte det var champinjoner. Men jag blev sugen på kycklingpaj så det är vad jag gjorde.

Upphottad, italieniserad kycklingpaj

Pajdeg

1,75 dl grahamsmjöl

2 dl vetemjöl

0,5 tsk salt

80 g smör

4 msk kallt vatten eller lite till

Fyllning:

0,5 grillad eller stekt kyckling i mindre bitar

1 gul lök, halverad och skivad

2 paprikor, strimlade

matfett till stekning ( smör/rapsolja )

10 marinerade soltorkade tomater

10 svarta oliver

0,5 kruka basilikablad

1 mozzarellaost

3 ägg

3 dl mjölk

1 tsk salt

några droppar chiliolja eller strö flakes över fyllningen

Blanda samman mjöl och salt i matberedaren och kör ner smöret så det blir finfördelat, tillsätt kallt vatten och arbeta ihop degen. Tryck eller kavla ut degen i en pajform, nagga den och låt den vila i kylen 0,5 timme. Förgrädda den sedan i 200 grader ca 15 minuter.

Fräs lök och paprika i matfett ett par minuter bara så att de mjuknar. Fördela det i pajskalet, lägg basilikabladen, lätt rivna ovanpå och sedan kycklingen, strimla tomaterna och fördela dem och oliverna över, skär mozzarellaosten i små bitar och fördela även dem över fyllningen, tag ett par rejäla tag med svartpepparkvarnen. Blanda samman ägg, mjölk, salt och chiliolja och slå det över. Grädda klart i 200 grader ca 30 minuter. Rosta pinjenötterna och strö över dem vid serveringen.

Det var meningen att detta skulle bli bidraget till Cyberkocken men eftersom det inte är ett dugg förvånande så bestämde jag mig för att göra en rätt till och den kommer senare

1 Comments:

Anonymous Anonym said...

Jag funderar också ofta på hur min matlagning ändrat sig genom åren.

Jag har på känn att jag använder (mycket) mindre grädde och mjölkprodukter över huvud taget (fast mer yoghurt i/till maten), otroligt mycket mer grönsaker, och faktiskt mer kött.

En sak är säker - jag har blivit mycket mer medveten om vad jag stoppar i mig. (Ibland litet för mycket, jag blir trött på för mycket hälsoivrande...)

Och konserverade champinjoner, visst är det en helt förbryllande företeelse?

8:18 fm  

Skicka en kommentar

<< Home