tisdag, september 12, 2006

Toilé

Vad är en toilé ? Stötte på ordet i en liten brochyr från Santa Maria som jag plockade åt mig i somras. Jag har aldrig hört ordet i matsammanhang innan och efter att ha googlat, yahooat och altavistat , kommit in på lite textilsidor och en porrsite kom jag fram till att det har nog ingen annan heller...
Toile är ett slags försöksplagg i billigt matreal, tex lakansväv, sen finns det något slags papper, men sen mitt i alltsammans så hittade jag att toilé är det som kallas tyll i spetsar och då menar de kanske att detta flarn som det faktiskt är kanske blir lite håligt och då skulle det bli som tyll ??
Det kommer en länk här :toilé
En liten soppa med vallmotoilé. Verkar värt att pröva tycker jag.
Nu ställer jag mig den stora frågan om jag gör dem hälften så stora, kan jag kalla dem toiletter då? och varför heter soppan hallonsoppa?

6 Comments:

Anonymous Anonym said...

Haha, det här var roligt. :) Enligt receptet (och bilden) ingår hallon, men de står inte med i ingredienslistan... och toiléer? Ingen aning. Tänkvärt på tisdagkvällen.

Tankarna förs lite smått till Jörgen Karmapolis ( http://www.sr.se/cgi-bin/p3/programsidor/artikel.asp?ProgramID=2053&Artikel=931906 ).

9:17 em  
Anonymous Anonym said...

:D Det verkar som om hallonen har trillat bort ur ingredienslistan - för de är ju med på bilden... Dock tycker jag att hela receptet verkar lukta lite Karmapolis...

Tisdagskvällsunderhållning. :)

9:19 em  
Blogger Viktoria said...

Karin, (tyvärr har jag inte din mejladress) ska du till Bondens marknad på lördag? Vad sägs om att träffas 10.30?

10:32 fm  
Blogger Karin said...

Det blir bra, vid trappan till Humanitetens hus

6:19 fm  
Blogger Viktoria said...

Toppen, Karin! Ska vi bjuda in fler via våra bloggar? Ev kommer en kompis till mej också.

Min son kanske är sjuk (en sån sjukdom som inte direkt smittar vuxna), men jag tror inte det är nåt problem. Om jag ändå inte står där och vinkar på trappan och tittar efter nån som ser ut att heta Karin så vet du varför. Kolla din blogg på morgonen innan du går dit.

8:55 fm  
Anonymous Anonym said...

Jag tror att de här toiletterna (fniss) är ytterligare ett exempel på misshandel av det franska språket i allmänhet och köksfranskan i synnerhet.

"Flarn" heter "tuile" på franska. Byt "u" mot "o" och sätt en accent på sista e-t (det blir ju så mycket franskare då!), så har du din toilé där...

3:42 em  

Skicka en kommentar

<< Home