söndag, september 03, 2006

Knäckebröd

Jag skrev tidigare att jag skulle testa dillknäcket i Mersmak. Det har jag gjort det är de små runda kakorna till vänster.
Goda men inte bäst. Jag följde receptet men tog 1 tsk vanligt salt i degen

25 g jäst
2 dl ljummet vatten
0,5 dl rapsolja, fick bli jordnötsolja
1 tsk salt
2 msk dillfrön
2,5 dl fullkornsmjöl av dinkel
2,5 dl vetemjöl

Smula jästen, tillsätt vattnet och rör så den löser sig, tillsätt övriga ingredienser så det blir en smidig deg. Enligt receptet skall den bakas ut direkt, jag lät den jäsa till dubbel storlek. Dela degen i 4 delar och kavla ut en kaka 20 * 30 cm och sporra eller skär ut 12 bitar per kaka. Lägg på smorda plåtar, nagga dem och grädda i 250 grader ca 4-5 minuter.

När jag slog upp ögonen i morse och hämtade tidningen så hittade jag ett reportage om ett bageri i Onslunda som ligger på Österlen och som bla gör Charlie´s house knäckebröd som jag faktiskt har sett men inte köpt. Onslunda har jag åkt igenom många gånger, där finns dessutom en designaffär för danska möbler, man kan svänga till höger i Skånes Tranås om man kommer söderifrån och är på väg norrut, jag tror det står Gärsnäs på skylten.
I alla fall fanns det 2 recept med, ett på dinkelknäcke och ett på saffransskorpor, dinkelknäcke fick det bli!
lite surdeg om du har det, stod det i receptet, klart jag har! har inte alla det?
Det var värre med mjölsorterna, jag ersatte stenmalet rågmjöl och siktat dinkelmjöl med fint rågmjöl, tyckte det lät logiskt, dessutom kvartade jag receptet med tanke på en ugn...
Jag skall göra detta igen och tillsätta lite kummin för att det påminner mig om finn crisp smakmässigt men inte konsistensmässigt. Även detta är gott
Jag delade min deg i 10 bitar och bakade ut avlånga kakor, två per plåt.

Charlie´s house dinkelknäcke

1 liter vatten
100 g jäst
lite surdeg om du har det
2 msk salt
250 g stenmalet rågmjöl
650 g siktat dinkelmjöl
900 g fullkorn dinkelmjöl

Låt degen jäsa till dubbel storlek, kavla ut den 2 mm tjock och låt den jäsa i 20 minuter och grädda sedan i 250 grader ca 15 minuter.

Jag skall tillägga att jag var uppe klockan 6!
Efter ett tag blev jag inspirerad! Jag har sett massa kex som är smaksatta med olika kryddor i affären till kg-priser som närmar sig 200 kr. Kan själv! detta är en slags medelhavsinspirerade pinnar ( man måste variera kosten!) som ligger och eftertorkar på plåten. Jag har utgått ifrån Bråsta tunnbröd som jag bloggat om tidigare, så här gjorde jag:

Karins medelhavsknäcke

25 g jäst
2,5 dl vatten
0,5 dl olivolja
2 tsk socker
1 tsk salt
1 msk torkad rosmarin
3 dl grahamsmjöl
3,5 dl vetemjöl

Gör degen och låt den jäsa till dubbel storlek, dela den i 4 delar och kavla ut delarna så de ryms på en plåt, skär den i bitar och sära på dem lite, låt jäsa 5- 10 minuter och grädda sedan i 250 grader ca 8 minuter, vänd på dem efter halva tiden. Eftertorka på eftervärmen när alla plåtar är gräddade.
Jag tycker detta recept är det bästa, framför allt blir konsistensen så bra, skall testa med att pensla och strö grejor över, nästa gång och lite andra kryddor i degen.