tisdag, september 05, 2006

QUINOA, QUINOA, QUINOA

Jag köpte för en tid sen hem quinoa, rökta musslor och konserverade persikor för det var ett recept i Buffé som gjorde mig intresserad. När jag skulle tillaga detta i går kväll insåg jag att jag i princip saknade alla andra ingredienser, så jag tog mina musslor och persikor, kokte lite morotsstavar och några gröna bönor med quinoan, lite rödlök, mandarinvinäger, olja, salt, peppar och snabbtinade lax från frysen som jag skippade rimmningen på och bara stekte rätt upp och ner. Det blev över av quinoan så jag kunde mata kollegor med på jobbet och äta som lunch.
Quinoa är så gott, utseende, konsistens och smak ( jag kokte i hönsbuljong ) jag är så glad att jag vågar prova nya saker för annars skulle jag gå miste om denna fantastiska råvara resten av livet. Kombinationen av de rökta musslorna och persikorna var dessutom suverän.
Till helgen tänkte jag testa en paellavariant på quinoa