torsdag, augusti 31, 2006

Matlådor

Det märks på disken att det åter blivit dags för matlådor, jag brukar alltid ha ett förråd i frysen. Där kan finnas köttfärssås, tonfisksås, lasagne, köttfärsbiffar eller fyllda paprikor och varje månads shopping brukar jag köpa en hel kyckling och göra en gryta. Detta är en favorit som kommer från "Det italienska köket från Piemonte till Sicilien" av Claudia Roden
Jag har tillsatt lök och så drar jag skinnet av kycklingen och skippar att bryna den, kokt kycklingskinn har aldrig varit någon höjdare. Allra helst köper jag färsk majskyckling på MAXI i Västra hamnen för den är så god! Kommer från någon uppfödare på Bjärehalvön

Pollo alla Cacciatora
Kyckling på jägarhustruns vis

1 kyckling, 1,25 kg, styckad
100 g pancetta eller sidfläsk, hackat
1 stor gul lök, hackad
250 g champinjoner, skivade
1 msk olivolja
2 hackade vitlöksklyftor
500 g konserverade tomater , skall vara färska i receptet
1,5 dl torrt vitt vin, brukar jag hoppa över och smaka av med lite citron eller vinäger
salt, peppar
1 kvist salvia
1 kvist rosmarin
2 lagerblad


Lägg fläsk, lök champinjoner och olja i en stekgryta och sätt på värmen låt det fräsa så det börjar ta färg, fräs vitlöken någon minut och tillsätt sedan övriga ingredienser, sist kycklingen, låt det puttra tills kycklingen är klar, god med pasta, ris eller cous cous och blir det mycket sås fungerar den utmärkt som pastasås.

Jag skall återkomma nästa månadsskifte med den indiska kycklinggrytan