lördag, september 02, 2006

Prydnadspumpor och äpplen

Jag tog en tur till Bondens marknad även idag och köpte förutom Discoveryäpplen och prydnadspumpor ( visst är dom häftiga! ) Boels blå, lök, gröna bönor, spetskål och plommon.
När jag kom hem bestämde jag mig för att baka mormors äppelkaka, jag har ingen aning varifrån receptet ursprungligen kommer men mormor bakade den, mamma fick receptet och jag måste erkänna att jag många gånger varit trött på just denna äppelkaka, men idag bakar jag den inte enbart av nostalgiska skäl utan för att jag tycker den är god. Försök att trycka ner så mycket äppelklyftor som möjligt i smeten.

Mormors äppelkaka

1 ägg
1,5 dl socker
2,25 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
100 g smör eller margarin, smält och avsvalnat alt flytande, jag har använt flytande smör/rapsolja
3 äpplen, stora i klyftor
socker och kanel

Vispa ägg och socker pösigt tillsätt övriga ingredienser och häll det i en smord och bröad form, jag har använt en vanlig springform, mamma använde alltid stekpannan.
Tryck ner äppelklyftorna och strö socker och kanel över.
Grädda i 200 grader ca 40- 50 minuter tills stickan är torr.

Vi har alltid ätit kakan som den är, jag kan inte påminna mig att det har serverats grädde eller vaniljsås till just denna kaka.

Duken som syns på bilden är ett arv från mormor, den är blekt av tiden och lagad och passar egentligen inte i mitt hem men jag tycker väldigt mycket om den. Mamma har ett kort från 50-talet skulle jag tro, från morfars och mormors veranda när just denna duk ligger på, dessutom står kaffekannan och sockerskålen i koppar på bordet och de står uppe på ett av mina köksskåp numera.

1 Comments:

Blogger Kinna Jonsson said...

Ett småleende leker på mina läppar. Vad roligt med mormor som inspirationskälla. =)
Gillar också alla dina knäckebrödsförsök. Jag har gjort liknande med alla våra olika sorters kex (inte publicerade än).

9:10 em  

Skicka en kommentar

<< Home