fredag, september 08, 2006

Mångkulturell mat

I grundskolan finns det något som heter Elevens val och som innebär att eleverna skall göra en fördjupning i något ämne. Jag har i flera år tänkt att man kunde göra en kokbok men eftersom idéen legat och mognat ett tag så har den blivit till en blogg.
Idag var först egentliga lektionstillfället och jag hade gett dem en uppgift att de skulle intervjua någon person om mat den tyckte om eller hatade och dessutom ta med sig ett recept. detta hade hälften av dem gjort och det var en rolig blandning, en har intervjuat sin lillasyster och skall laga fattiga riddare, en har en polsk sallad från mamma och berättar om polskt julfirande, en har en rätt med surkål, köttfärs och ris som är hennes mammas favoriträtt, men som hon själv hatar och som jag inte riktigt fattar hur den tillagas. Förhoppningsvis skall alla vara igång nästa gång och då skall vi också börja laga mat, fotografera och börja blogga. Det skall bli spännande, jag återkommer med adress när vi kommit igång.
Jag var ute på IKEA förra veckan och köpte 5 tallrikar i olika färger till skolan och de flesta tycker att den limegröna skulle passa bra, jag är själv väldigt sugen på just den tallriken...det är nån slags kopia på jellybean men inte lika säker i nyanserna!
Jag startade dagen hos tandläkaren och tog en snabbtitt i Oil and Vinegars skyltfönster och såg att de hade snyggt porslin där också.

3 Comments:

Blogger Viktoria said...

Det låter spännande - jag ser fram emot att läsa mer!

1:08 em  
Anonymous Anonym said...

Åh vilken bra idé! Både bloggning OCH matlagning - kan det bli bättre? Lycka till med projektet!

11:40 fm  
Blogger Kinna Jonsson said...

Vilket bra projekt! Jag skriver ju också ner allt som är ett utkast till en bok. Jag håller tummarna för att ditt projekt blir lyckat.

8:17 fm  

Skicka en kommentar

<< Home