söndag, september 03, 2006

Klimuffins

När jag var i USA för 2 år sedan satt jag sista morgonen på en diner och åt en veteklimuffins och har sen dess någon gång tänkt försöka själv
Mitt val föll slutligen på Steffis veteklimuffins från USA kokboken av Sheila Lukins, en helt underbar bok, det finns inte ett enda foto i den utan små patriotiska illustrationer i blått varvat med stjärnor i rött.
3,75 dl vetekli säger receptet och jag känner att jag får svårt att tugga redan, så jag börjar transformeringen av receptet som nu har blivit:

Karin och Steffie veteklimuffins

9 stora amerikanska muffinsformar

2 dl vetekli
3,25 dl lättfil
4 dl vetemjöl
0,75 dl grahamsmjöl
0,75 dl farinsocker
1 msk bakpulver
0,25 st malen muskotnöt
0,5 krm salt
1 dl russin, jag tog gula, man kan ha torkade blåbär eller körsbär istället
1 dl valnötter, grovt hackade
1 stort ägg
0,75 dl olja

Blanda först vetekli med lättfilen och ställ åt sidan.
Blanda samman de torra ingredienserna och frukten.
Rör ner ägget och oljan i kli-mjölkblandningen och rör försiktigt ihop smeten.
Klicka ut den i muffinsformarna och grädda i 200 grader ca 20 minuter.
De ser lite grådassiga ut och smular lite, men är goda, det känns som om pålägget finns i brödet när man biter i ett russin.