söndag, juli 18, 2010

Karibisk kyckling


Jag brukar inte gilla recept som har någon slags anknytning till Karibien, alltså behöver jag inte åka dit...Dett är dock ett undantag, det är det tredje receptet från Elle a la Carte! Nu får jag köpa nästa nummer också!!!!
Det är marinaden jag har använt och marinerat kyckling i som säkert hade varit mycket bättre om den grillats.

3 röda chilifrukter, urkärnade och hackade
3 vitlöksklyftor, rivna
1 cm ingefära, riven
saft av 2 lime
6 repade timjanskvistar
1 näve hackad koriander, OK det blev persilja
1 tsk kanel
1 kmr malda nejlikor
1 krm mald kryddpeppar
3 msk mörkt muskavadosocker
4 msk rapsolja eller annan neutral olja

Blanda samman allt detta, jag rekommenderar att du river och hackar, stavmixer är inget bra alternativ här ( gissa hur jag vet )
Låt kött marinera, salta vid tillagningen, jag stekte mina kycklingbitar i ugnen, tror inte panna är så bra med tanke på kryddor och socker
Serverat med buljongkokt bulghur och grönt