fredag, juli 23, 2010

Bialys


Jag hade aldrig hört talas om detta bröd, men vad jag förstått så är det vanligast i NY. Brödet har precis som bageln ett tuggigt motstånd men är inte kokt och där bageln har ett hål har bialysen en fördjupning som skall vara fylld med hackad lök och ströbröd eller vallmofrö.
Namnet har det fått från Bialystok i Polen och att det kom till mig beror på att jag genom "Mellow bakers" håller på att baka mig igenom Hamelmans Bread.
Någon hade blandat bacon i fyllningen och när jag skulle göra mina bestämde jag mig för att dutta i lite pesto och hackade soltorkade tomater, men nästa gång skall det bli lök och vallmofrön.
Recepten i boken är både för bagerier i både pound och metric men för hembagaren endast i pounds, nu är detta inget problem för mig då jag har en liten våg där man ställer in detta genom trycket av en knapp.

Så här gör man 12 bialyser med amerikanska mått

1 lb ( 5 1/8 C ) vete special
13 oz (1 5/8 C ) vatten
2 tsk salt
lite jäst 1/8 pkt ( man bakar med torrjäst i boken och jag brukar bara ta lite färskjäst...)

Lägg alltsammans i en köksmaskin och blanda ihop det på låg växel ca 3 minuter, öka något och låt det gå 10 minuter.
Låt degen jäsa 2 timmar men efter 1 timme tar man och viker den, ta upp den på ett mjölat bakbord och tryck ut den, vik 2 eller 3 3-slag, lägg tillbaks den och fortsätt jäsningen.
Finhacka under tiden 1 gul lök och blanda med lite ströbröd eller vallmofrön, det skall enligt annan Mellow baker bli bättre om man fräser löken.
Dela degen i 12 delar och trilla runda bullar som får vila några minuter. Tryck sen ut bullarna så det blir ytterst lite deg i mitten, de skall nästan se ut som små pizzor. Lägg på plåt och klicka i fyllning.
Låt jäsa igen, enligt boken 1,5 timmar, men det var väldigt varmt i mitt kök och jag tyckte 40 minuter räckte!
Grädda i 250 grader, 8-10 minuter enligt boken, 17 minuter i min ugn. Sen skall de bara svalna...