fredag, maj 14, 2010

...en slank den hit...

Det är bra att baka briocher emellanåt så att man inser hur mycket fett de innehåller, croissanter tvivlar man aldrig om pga utseendet men tack vare äggen hålls liksom fetter lite dolt inne i härligheten. Dessutom är det faktiskt kul att baka ut bröd på flera sätt.

Vid tidigare bak har jag tagit loss en liten bit av degen och format en kon av som jag tryckt ner i bullen, den här gången följde jag Jan Hedhs beskrivning och rullar bullen så 2/3 blir bulle och 1/3 knopp och sen trycka ner knoppen i bullen, det funkar bättre om man plattar till bullen och liksom drar den halvvägs över knoppen.
Det här degen är ingenting man gör för hand. Jag har utgått ifrån hans recept men anpassat det lite till mina förhållanden. Jag har gräddat dem i min muffinsform, traditionellt skall det vara veckade formar...

Briocher 12st

0,5 pkt jäst
5 ägg
500 g vetemjöl
20 g salt
60 g socker
250 g smör, rumstempererat

ägg till pensling och smör till formarna

lös upp jästen i de uppvispade äggen och tillsätt mjöl, salt och socker. Kör den i maskin ca 15 minuter. Nu tillsätts smöret i 4 omgångar och det skall arbetas in för varje omgång. Den som inte lyssnade när jag skrev att man skulle ha maskin till den här degen kommer att ångra sig nu!
Det här tar lite tid och det ser lite geggigt ut men det går.
Låt degen jäsa i kyl över natten och ta fram den i god tid innan du skall baka ut den, den har konsistens lite mellan kakdeg och bröddeg. Knåda den lätt och dela den i 12 bitar och forma bullar enligt ovan.
Låt dem jäsa 2 timmar kanske tills de höjt sig. Pensla med ägg och grädda i 225 grader, 20 minuter tog mina.

1 Comments:

Anonymous Artemis said...

"Det är bra att baka briocher emellanåt så att man inser hur mycket fett de innehåller"

Haha, jag älskade första meningen!
Helt sant också :)

Hoppas de blev goda! (de ser jättegoda ut)

12:07 em  

Skicka en kommentar

<< Home