måndag, maj 24, 2010

Karin hjärta koriander


Jag lagar mat från "Cooking for two" och den här gången blev det helstekt fläskfilé och mango relish. Fläskfilen kryddades med chilipulver och lite kakao, vilket jag inte kände av när jag åt den, Nästa gång skall jag ta salt och peppar, fast allra helst vill jag ha kyckling eller lamm istället!
Fläskfiléen bryntes först på spisen i 6 minuter ( amerikanska recept är mycket noga med tider, sen skulle pannan sättas in i ugnen ( 220 grader ) tills den har en innertemperatur på 60 grader, låt den sen vila under folie till tempen stigit till 65 då man kan skära upp den. Detta är strax under ingen färg på köttsaften som har en ton rosa, men gott och saftigt kött.
Till detta serverades en mangosalsa som jag skulle kalla den, med koriander som jag börjat gilla...
Det finns även tips på vad man kan göra av den andra mangohalvan; Chutney. Nu har det aldrig varit problem för mig att göra av med en halv eller för den delen en hel mango...

Mangosalsa 2 pers
0,5 mango i små tärningar
2 msk hackad koriander
1 msk pressad lime eller citron
1 shalottenlök, fint hackad
finhackad chili eller annan styrka
lite salt

Blanda samman och servera till kött eller varför inte grillad lax nu när säsongen har startat