söndag, maj 16, 2010

American Pie


Jag fick tips på den här kokboken hos "Living in the kitchen with puppies" Det handlar om att laga mat till 2 personer, men det är faktiskt mer än så. Det är "America´s test kitchen" som också ger ut Cook´s illustrated som ger ut den och det finns en för 2010 också. Alla recept är alltså anpassade till 2 personer och man har testlagat för att det skall bli bra just för 2 portioner, testat olika temperaturer, ingredienser och storlekar på pannor och formar och det är intressant läsning hur man har jobbat. I provköket testar man också varor och köksredskap så det finns rutor där man redogör för bästa mandolinen eller hamburgerbröden. Jag fastnade för Blueberry Crumble som kan översättas med smulpaj på blåbär. Det skall vara färska blåbär och jag kände inte för att lägga pengar på det samtidigt som jag har några äpplen som sett bättre dagar så kombinerade jag äpple och frysta björnbär, vilket är en god kombo, men detta recept är alldeles för sött! och efter att ha jämfört med Vår kokbok så är det vad vi i Sverige skulle kalla 4 portioner. Däremot gillar jag farinsocker i degen och kanel vilket jag skall justera VKB receptet med ( jag har redan tillsatt bakpulver för extra fluff.)
Det finns en mängd recept i denna bok som jag tänker testa. Stay tuned som de säger "over there"