fredag, augusti 21, 2009

Pasta con Broccoli


Jag har slarvat med maten länge nu. Laga "riktig" mat till lunch känns inte så lockande på sommaren och jag ser fram mot att starta nytt jobb om 5 veckor, jag ser fram emot att planera matlådor, kunna ta ett glas vin mitt i veckan och att sätta in min fina kattmugg i ett skåp igen.
Pasta med broccoli är något som jag åt som snabbmat ofta innan,då kokte jag broccoli och lät färsk tagliatelle koka med sista minuterna och åt det sedan med svartpeppar och parmesanost. Nu skulle jag testa ett av pasta-broccolirecepten från den lilla boken med recept från Allt om mat som man fick köpa i samband med en känd svensk kvällstidning.
Inget vidare enligt min smak, alldeles för oljigt, men det var trevligt att då och då bita i ett russin. Jag har ändrat proportionerna lite och tagit dubbelt så mycket av smaksättarna men det räckte inte!

Pasta con Broccoli 2 portioner

1 stånd färsk broccoli
200 g kort pasta
0,5 dl pinjenötter

2 msk russin
3 vitlöksklyftor
1 krm sambal oelek
4 sardellfiléer
0,5 dl olivolja
0,5 dl vitt vin

Koka broccolin i bitar, gärna lite överkokt
Koka pastan
Rosta pinjenötterna

Skala och skiva vitlöksklyftorna och fräs dem i oljan tillsammans med sardellerna, som skall vara i bitar, russin och sambal oelek ett par minuter, det är viktigt att inte vitlöken tar färg, blanda samman med broccoli, pasta och strö pinjenötter över, Jag hade lite parmesanost på också.