måndag, juli 27, 2009

Saft


När Sverige tog över ordförandeskapet i EU blev det diskussioner om presenterna som skulle ges bort. Man hade tagit fram en CD med svensk pop/rockmusik och en man/musiker ongjorde sig över detta i radions nyheter varje sändning den dagen. Dessa texter var så infantila att de inte borde lämnat pojkrummet uttryckte han sig ungefär...själv spelade han blockflöjt....
Min infantila sida består i att jag lyssnar på denna typ av musik ( alltså pop och rock! )och så dricker jag gärna ett glas saft...blockflöjt har jag alltid lyckats undvika!
Saft är väldigt enkelt att göra själv. Denna röda saft består av en utrensning i frysen där jag hittade ca 5 dl röda vinbär från förra sommaren, 1,5 fp rabarber, 1 påse plommon, 2 år sen kanske...sen fyllde jag på med lite körsbär och jordgubbar från kylen. Det går också alldeles utmärkt att köpa frysta bär och koka saft på dem, eller frysa in själv när det är säsong och koka efter hand, då blir det inte så jobbigt heller.

Så här kokar man saft.

Rensa och skölj bär och frukt, skär i bitar, tina om det är fryst. Tillsätt lite vatten, behövs inte om man använder frysta bär. sjud bären tills de är mjuka och mosiga. Låt dem rinna av i en saftsil, handduk i durkslag eller dylikt, det är viktigt att inte pressa utan låta de självrinna, saften kan bli grumlig annars. Mät saften. Häll tillbaka den i grytan och tillsätt 600 g socker/ liter saft. Låt det koka upp, skumma noga och häll på flaskor som förslutes på en gång så det bildas ett vacum. Jag har små juiceflaskor som jag använder. Sen låter man det kallna och ställer undan svalt. Vill man ha en mindre söt saft bör man frysa. Tänk också på att bären skall vara mogna så att det inte finns så mycket pektin i dem för då kan de stelna till gelé. Man kan också ha konserveringsmedel i men det är ju det man vill undvika när man gör det själv!
Rabarber och röda vinbär är en gammal klassisk kombination, svart vinbärssaft är god som den är eller spetsad med vitt vin, fuskchampagne eller Riga balsam alt angostura. Slånbärssaft kan dock inte göras på det här sättet!