lördag, augusti 01, 2009

Citronmuffins med vallmofrö


För ett tag sen åt jag en citon och vallmomuffins på EH och gillade det lilla crunchet at vallmofröna och givetvis citronsmaken! Vad jag inte gillade var den citronkräm av typen vaniljkräm som man hade klämt ner en liten klick av. Jag lekte med taken att klämma ner lite lemon curd i mina men det slutade med att det blev en glasyr istället

Citron och vallmofrömuffins 12 stycken gräddade i bullformar i muffinsplåt

5 dl vetemjöl
1,5 msk bakpulver
2 dl socker
rivet skal av 2 citroner
0,5 burk blå vallmofrön, 22,5 g
1 ägg
100 g smör, smält
3 dl lätt Afil, funkar lika bra med annan sort

Blanda samman alla torra ingredienser, blanda samman alla våta ingredienser. Blanda sen samman dem, rör bara med en slev och fördela i formarna.
Grädda i 200 grader ca 20 minuter och låt dem kallna.
Pressa 0,5 citron och blanda ut med florsocker så det blir en bredbar glasyr som bredes på muffinsarna.

När jag var på "Sopstationen" ( som alla Malmöbor vet är en loppis bakom stationen )ropade dessa tekoppar: - Ta med oss till ett gott hem! Vi kostar bara 35 kronor!
Vem kan motstå, 4 stycken varav 1 är lite skadad, dvs håller på att lossna i nedre örat, men jag skall stta på lite superlim...när jag kan hitta tuben

4 Comments:

Blogger Unknown said...

Åh vad sugen jag blev på muffins! Ska nog testa att baka dessa muffins idag! Citron som är så gott! Kul med vallmöfrön i!
Besök gärna min matblogg (jag är ny i gemet:))
Hälsningar
Sofia

2:47 em  
Anonymous aurum said...

Vad bra, och jag som hade valmofrö hemma som jag aldrig vet vad jag ska göra av... Då vet jag till nästa gång jag bakar muffins.

Jag tycker du ska prova detta med lemoncurd, det gjorde jag på muffins och det blev mumma!

10:01 em  
Anonymous smoothie said...

Vad bra, och jag som hade valmofrö hemma som jag aldrig vet vad jag ska göra av... Då vet jag till nästa gång jag bakar muffins.

Jag tycker du ska prova detta med lemoncurd, det gjorde jag på muffins och det blev mumma!

(oj, det blev fel namn först)

10:02 em  
Blogger Karin said...

Tänk bara på att vallmofrön härsknar, så har de stått länge släng dem!
Jag bjöd 2 damer nere på min gård på dem och de trodde det var något hälsokostaktigt...

11:11 fm  

Skicka en kommentar

<< Home