tisdag, augusti 04, 2009

Ciabatta och sparrisbröd

Jag lånade Peter Reinharts The Bread Bakers Apprentice som det finns grupper som bakar sig igenom bland de engelskspråkiga bloggarna. Själv valde jag att börja me Ciabatta och den kunde göras med både poolish och biga vilket är fördegar varav den ena är lösare, sen är det en utbakningsmetod som innebär att det vilas, viks och vilas igen för att jäsas och gräddas och jag får det inte bra! Jag får ett helt OK vitt bröd...så nu går jag tillbaks till mitt gamla recept som jag vet funkar!

Detta är Jan Heds sparrisbröd som bakades av Bread baking babes i juni och jag var en dag sen att bli färdig att lägga ut det på bloggen då så det har fått vänta.

Brödet är inte oätligt, men det är för mycket! Det är sparris ( som skall kokas innan den blandas i degen ), parmesanost och valnötter i. Jag har inget emot någon av ingredienserna men inte allt på en gång tack, sparris kan jag tänka mig att trycka ner som dekor någon gång om jag har det hemma och jag skall ha brödet till en buffé eller ge bort det, den sparrisen är rå.

2 Comments:

Anonymous Filiabba said...

Åh vilket spännande bröd! =)

5:26 em  
Anonymous Helena Ljunggren said...

Vilket underbart vackert bröd!
Tack för tipset.

www.HelenaLjunggren.com

7:10 fm  

Skicka en kommentar

<< Home