lördag, juli 25, 2009

Tahinisnurror från Beirut


Beirut är en stad jag skulle vilja besöka någon gång det känns som att jag får lägga det på obestämd framtid för ett tag tyvärr, men libanesisk mat funkar som ersättning under tiden och dessa Tahinisnurror som Bread baking babes bakade i juli får väl bli en del av paketet.
Tahinifyllningen smakar som halwa och jag kan mycket väl tänka mig att fylla kanelbullar med denna fyllning som dessutom får lite konsistens som mandelmassa i det färdiga brödet.
Det är lite pysslande med utbakningen men att göra en sats som ger 6 stycken är helt överkomligt i arbetsinsats.
Jag har väldigt bra måttsatser från OXO som har både dl och cup och en våg ( nyinköpt när Duka sålde ut, ser ut som en CD spelare och säger HI! åt mig när jag sätter på den, vilket jag inser handlar om batterinivån men det känns trevligt!) som man kan ställa om mellan g och ounces så jag räknar aldrig om recept.

Beirut tahini swirls 6 st

degen:
1/8 pkt färsk jäst
1 cup fingervarmt vatten
2,5 cup vete special
2 tsk socker
1 msk olivolja

Fyllning:
1 cup tahina
1 cup socker

Gör degen på vanligt vis, i mitt fall innebär det att när det handlar om den här storleken så blandar jag snabbt ihop det i matberedaren. Låt det sedan jäsa till dubbel storlek.
Rör samman tahinan och sockret till fyllningen.
När degen jäst delas den i 6 bitar och du lägger undan 3 av dem.
Kavla ut första biten till en avlång rektangel, mina blev 8 * 30 cm kan du få dem större; desto bättre. Bred ut 2,5 msk av fyllningen och rulla ihop den som om du skulle göra väldigt små kanelbullar. snurra sedan ihop den som en snäcka och kläm fast spetsen i kanten. upprepa med de två andra. Sen kavlar man ut bullarna så de blir platta och större kanske 15 cm.
Grädda dem sedan på baksten eller bara plåt i 200 grader ca 15 - 20 minuter, jag vände mina efter 15 minuter. Jag rekommenderar att du gräddar dem på papper för de läcker lite.
Upprepa med de återstående 3.
Låt svalna på galler. Goda både ljumma och kalla.
Vill du ha en utförligare beskrivning besök Natashya som har något så ovanligt i bloggvärlden som hundar ( katter verkar vara standar annars, och inte mig emot...)

1 Comments:

Anonymous smoothie said...

Åh så gott! Jag älskar tahini! Min mormor brukade göra något liknande med tahini men jag skrev aldrig ner receptet. Ska prova detta recept och krydda lite extra kanske det blir liknande smak i alla fall.

8:08 em  

Skicka en kommentar

<< Home