lördag, juli 25, 2009

Grönsaker á la Grecque


Receptet kommer från senaste nummret av Lantliv där jag tom hittade ett recept på strömming som jag tänker prova...S t r ö m m i n g är inget som normalt ingår i mitt kosthåll. Jag kan uppskatta en stekt och inlagd strömming någon gång eller en nystekt på en macka på en marknad, jag vet att det är många som sjunger strömmingens lov och jag skulle vilja åtminstånde gnola med lite...
Jag vet egentligen inte varför dessa grönsaker heter " grekiska" citron kanske. Jag har ett recept på " grekiska foreller" som innhåller citron, lök och dill. Vem vet?
Man skall kunna koka vilka grönsaker som helst i lagen, i tidningen föreslår man potatis, fänkål, morötter och champinjoner. Jag tog vad som fanns; potatis och squash blir väldigt bra, morötter klart godkänt, champinjoner OK, romansalladen blir bra med lite flottig.
beroende på vilka grönsaker man har får man anpassa koktiden genom att lägga ner senare och ta upp tidigare.

Grekisk grönsakskokninglag:

1 liter vatten
4 timjanskvistar
5 stjälkar persilja, ej blad
1 selleristjälk
1 msk korianderfrön
1 tsk svartpepparkorn
1,5 tsk salt
4 vitlöksklyftor
1 pressad citron
2 dl olivolja

Knyt in kryddorna i gasväv eller hoppa över det vilket jag gjorde. Koka upp alltsammans och Sjud sedan dina grönsaker i lagen
När du är klar reducerar du lagen till hälften och skedar över grönsakera. Jag åt stekt lax till och för lte extra grekisk touch: fetaost och svarta oliver!

1 Comments:

Anonymous smoothie said...

Vad gott det låter! Det brukar man inte tänka på, koka grönsaker i en lag. Tack för tipset! :)

8:04 em  

Skicka en kommentar

<< Home