tisdag, augusti 18, 2009

Festivalmat


Bilden på rosenfontänen i Folkets park får illustrera att Malmöfestivalen är igång och i år har flyttat på sig så att Folkets park är en del av festivalen. Jag är ingen stor anhängare av festivalen, men tycket det är kul med att det är mycket musik. Jag har dessutom gjort lite försök med festivalmat.
Libanesisk tallrik med 2 spett, något slags färsbit med lite tillbehör för 100 kronor (!) Ena spettet var väldigt gott, övrigt sådär och inte värt priset. I går gick jag hem genom centrum efter ett tandläkarbesök och skulle äta Bigos tänkte jag, Tyvärr så var det slut just idag. OK tänkte jag då går jag och köper en bit av det där ungerska vetebrödet som de grillar på rullar över öppen eld på stålkoner och som skall ha mjuk vetebrödskänsla innerst och knäckigt yttre. Tyvärr de sålde bara hela och halva rullar. Det var bara när rullarna inte blev så fina som de sålde bitar!! Hallå!!!!!!! detta är Malmöfestivalen, här går vi och äter på gatan inte köper hem till fikat!
Det hela slutade med att jag köpte ett olivbröd från Röstånga kvarn och en glass från Rönneholms. Mitt försök att köpa mjöl misslyckades dock...
Jag har även smakat det som enligt skylten skulle vara förra årets succe; chokladpuddingen från Malmö chokladfabrik och det är inget fel på smaken men konsistensen gör att jag skulle kalla det chokladkräm istället. Dessutom de som de marknadsför som "bitar" i den sk. puddingen skulle jag kalla för nutrilettkonsistens, dvs en tjock kornig konsistens.
För övrigt så vill bananpojkarna fortfarande ha en flickvän och så undrar jag vad den "orginella" langosen innehåller??