fredag, maj 08, 2009

California crustless quiche


Den här pajen har jag gjort i många år, men det är första gången som jag faktiskt gör den utan pajskal, och sista skall tilläggas för jag föredrar den med. Receptet kommer i sin ursprungsform från en bok som heter "Amerikas bästa pajer" och enligt boken så älskar man grönsaker och avskyr onödiga kalorier i Kalifornien, därför är det inget pajskal utan brödtärningar i fyllningen...hmmm hur var det nu med kalorier i osten??

California crustless quiche, 4 personer utan skal, 6 med skal

pajdeg, jag har ett bra recept i registret, eftersom min förmåga till att länka tycks ha försvunnit får du söka själv i receptregistret.
Fyllning:
2 gula lökar, hackade, eller 1 stor strimlad purjo
1 röd paprika, tärnad
100 g champinjoner, skivade
1 liten zucchini, i tärningar
2 msk olja till fräsning
1 vitlöksklyfta
6 ägg
1 dl mjölk
3 dl riven ost med smak
200 g Philadelphiaost eller dyl
3 skivor rasker i cm tärningar
1,5 tsk salt
svartpeppar från kvarnen

Gör degen till pajskalet och förgrädda det i 200 grader ca 10 minuter.
Fräs lök, paprika, svamp och zucchini i oljan tills det blir mjukt, riv ner vitlöken och blanda om, ställ åt sidan.
Vispa ägg, mjölk, salt och peppar
Skär PH osten i tärningar, använder du en lös sort som ICAs egen lågfettvariant vispa sönder den i ägg- mjölkblandningen.
Blanda grönsakerna med riven ost, PH osten och brödet och fyll pajskalet med blandningen, slå över äggstanningen och grädda i 175 grader ca 40 minuter.
Kolla om äggstanningen har stannat med hjälp av en kniv.