torsdag, maj 07, 2009

Chicken a la King


För länge sen såg jag en film som handlade om surrogatmoderskap, en debattfilm a la Hollywood med Glenn Cloose som "beställningsmamman" och i en scen skall hon lära surrogatmamman att laga mat och hemligheten med att steka hel kyckling är att stoppa in en hel citron i magen. Jag har tänkt testa detta i många år men det var väl lika bra att jag inte gjorde det för det gav ingen effekt direkt. Däremot fick jag en mängd kycklingkött som behövde tas omhand.
Chicken a la King är en utmärkt resträtt; kycklingkött i svampsås med röd paprika.
Efter att ha rensat skafferiet på diverse rispåsar skulle jag köpa nytt basmatiris. Jag tog ICAs I love ECO men när jag skulle använda den insåg jag att jag tagit basmatiRÅris och jag kommer aldrig mer att köpa vanligt basmatiris. Det skall koka lite längre ( 30 minuter ) men är smakrikare. Testa du också!

Chicken a la King 2 portioner

Kycklingrester i bitar ca 0,5 kyckling
1 liten gul lök, hackad
4 stora champinjoner, skivade
smör till stekning
1 riven vitlöksklyfta
2 msk mjöl
3,5 dl mjölk
0,5 dl CF eller turkisk yoghurt eller mjölk
0,5 hönsbuljongtärning
lite soja
1 röd paprika, strimlad grillad på burk
salt, peppar

Fräs lök och champinjoner, riv ner vitlöksklyftan, pudra över mjöl och späd med mjölk och CF eller annat
Hönsbuljongen i och låt det sjuda 5 minuter eller tills det inte smakar mjöl längre, färga med lite soja och tillsätt kyckling och paprika och låt allt bli varmt, smaka av med salt och peppar och servera med ris och gärna gröna ärtor

2 Comments:

Anonymous Kocken said...

Hej.
Jag brukar stoppa in en citron i buken på kycklingen, men knepet är att koka den en kort stund innan samt att efter kokningen sticka ett par hål i den. Du kan ju prova nästa gång du ska helsteka.

2:31 em  
Blogger Karin said...

Det låter rimligt, när jag kollade i VKB stod det att man kunde stoppa in citronklyftor i buken. Jag skall testa ditt knep nästa gång och hålla mig borta från taskiga Hollywoodfilmer...

10:21 fm  

Skicka en kommentar

<< Home