fredag, april 17, 2009

Tropisk rulltårta

Ibland är man sugen på att göra avancerade bakverk i olika steg, ibland är man sugen på att göra något riktigt chokladigt och ibland är man bara sugen på en finsk pinne eller en bondkaka eller som i mitt fall häromdagen; rulltårta.
Nu blev det en tropisk variant, jag stjälpte upp kakan på kokos, fick använda min nya bröstcancerrosa handgjorda brödpensel ( jag skall berätta om den senare ) och sen när jag kollade vad som fanns att fylla den med hittade jag en mango och vaniljsylt/marmelad som jag gjort för länge sen jag tyc,ker den är lite för söt och inställsam så jag blandade den med päron-ingefärsmarmeladen och det blev riktigt bra
Grundreceptet är från 7 sorters kakor.
Jag har flera bilder på rulltårtan, den är dock oidentifierbar på samtliga!

Rulltårta 1 st

2 ägg
2 dl socker
2 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
0,5 dl mjölk

socker eller kokos eller något annat till uppstjälpningen
2 dl sylt

Sätt ugnen på 250 grader

Vispa ägg och socker pösigt, blanda ner mjölet blandat med bakpulvret och mjölken.
Bred ut på ett bakplåtspapper på en plåt och grädda 5 minuter, skall ha svag färg.
Stjälp upp på tt sockrat eller kokosat papper och pensla med kallt vatten på pappret så det lossar lättare. Drag bort pappret, bred på sylten, rulla ihop och låt det kallna. Det är alltid tillåtet för bakerskan att skära av kanterna och äta dem, det finns dessutom inga regler för hur stora kanterna får vara!

1 Comments:

Anonymous Hanna said...

Ingefärsmarmelad i låter underbart gott. Bröstcancerrosa, det var en ny benämning, men man förstår precis vilken förg du menar:)

1:38 em  

Skicka en kommentar

<< Home