fredag, april 17, 2009

Lisas teägg

Matälskaren Lisa skriver som bekant i Sydsvenskan nuförtiden och äggtemat i söndags var väldigt inspirerande. Det knasigaste måste ju vara att koka kokta ägg i ytterligare två timmar så det var jag givetvis tvungen att prova. Jag har något minne av att Sten Broman på sin tid satte äggen på kokning innan han gick på operan så de var klara när han kom hem.
Tyvärr kan jag inte länka men om du klickar på matälskaren i länklistan så kommer du till Lisa och där kan du sen hitta en länk till hela artikeln där du också får receptet på Stratan som jag skall göra härnäst. Bra tips med plasten!

Här är kryddorna:
2 stjärnanisar
1 kanelstång
1 tsk svart te
1 tjock strimla apelsinskal
Här tog jag 1 tsk Anastasia vilket funkade fint
2 tunna skivor färsk ingefära
4 msk mörk soja
1 tsk sichuanpeppar
0,5 msk fänkål

Jag kokade 2 ägg men receptet säger 6 stycken, äggen skall vara hårdkokta som man krackelerar genom att krama dem.

Fyll på med vatten så det täcker och sjud äggen i två timmar. Låt dem sedan kallna i spadet, här är balkong en tillgång

Ägghalvorna serveras sen med friterad ingefära ( färsk finstrimlad som får friteras i neutral olja, jag tog solros) droppa över chiliolja och lite rostad sichuanpeppar. Äggen ser ut som i tidningen men sydsvenskans fotograf är duktigare än vad jag är och de smakar lätt av kryddorna och konsistensen är faktiskt inte läskig, däremot verkar det som gulan och vitan inte delar sig som med ett "normalt" kokt ägg