torsdag, april 09, 2009

30 minuters hushållsnära tjänster

Jag har i många år kämpat med det som numera kallas hushållsnära tjänster, framförallt diskningen har varit ett problem och mina planer på diskmaskin har varit långt framskridna. För 2 månader sen tog jag på allvar tag i problemet och känner att jag kommit fram till en lösning som passar mig.
Jag sätter timern på 30 minuter och sen tar jag på mig förklädet, diskar och sen gör jag något annat som behövs; sorterar in ren tvätt, stryker, dammsuger, städar badrummet, putsar fönster, lagar kläder, tömmer kattlådan, går ut med sorteringssopor etc. När klockan ringer slutar jag, fixar en kopp kaffe, en liten bit choklad eller nåt annat till och sen kan jag med gott samvete göra vad jag vill.
Det innebär att alla fönster inte blir putsade samma dag eller att badrummet blir taget på 2 dagar ( golvet dag 2 )
När jag skulle göra rent kylskåpet fick jag överskrida tiden med 10 minuter vilket troligen berodde på brist på vettig konstruktion av i och uttagandet av glasskivorna ur plastramarna till hyllorna.
Och igår tog det 3 timmar att återställa frysen i nytt skick efter denna katastrof:

Katten var lycklig för han gillar rinnande vatten

Man kan inte säga att han är kräsen i alla fall