tisdag, mars 31, 2009

Tira mi sù


När jag för länge sen började laga tira mi sù gillade jag det inte alls, sen blev jag bjuden på en version på en italiensk tillställning och föll som en sten. Jag fick aldrig receptet men jag fick veta hemligheten; kaffelikör, då fanns det en variant på systemet som hette gran café espresso. Till nöds duger Kahlúa.
När det begav sig var mascarpone inget som fanns i vanliga ostdisken och jag provade att frysa den vilket inte blev bra, grynigt. Nu testade jag att frysa den färdiga rätten och det funkade väldigt bra. Den skall nog inte vara tinad för länge bara för då blir kexen blaskiga vilket även händer om man inte fryser den och den får stå fär länge. Gör den på morgonen om den skall ätas på kvällen så blir det bra.
Jag har anpassat receptet så man tar en burk mascarpone och en fp av kexen, sen använder jag espressokaffe som jag gör på instant pulver.
Jag skulle säga att detta räcker till fyra personer, men sist var vi två som år och knappt en tredjedel som hamnade i frysen för senare konsumtion.
Innan brukade jag göra det i en ungsform ( vit IKEA i tvåpack, den rektangulära ( en avlång finns med i paketet) och då rymmer den dubbel sats. Den här gången bröt jag bitar av kexen och gjorde det i en glasskål vilket jag kommer att göra i fortsättningen för jag tycker rätten passar bättre i en glasskål.

Tira mi sú

12 tira mi sù kex
2,5 msk kaffelikör
0,5 dl espresso, kallt

1 fp mascarpone, 250 g
1,5 msk kaffelikör
3 msk florsocker
1 ägg

50 g mörk choklad

rör mascarpone, likör, florsocker och äggula slätt, vispa vitan till skum och vänd ner den.

Bryt hälften av kexen i bitar och lägg dem i en vacker skål, droppa över hälften av kaffe- likörblandningen och hälften av mascarcarponekrämen. upprepa med resten av ingredienserna och ställ in i kylen.
Vid serveringen finhackas chokladen och strös över

3 Comments:

Blogger Anne said...

Jag funderar på nån variant utan själva kexen, som jag inte riktigt gillar. Maränger kanske..? En mer omedelbar variant, då. Förresten måste den här kaffelikören vara perfekt: http://annesfood.blogspot.com/2008/10/yummy.html

10:19 fm  
Blogger Karin said...

Sockerkaka kanske kan vara ett alternativ?

12:12 em  
Blogger Karin said...

Kaffelikören är säkert alldeles utmärkt, själv har jag Illys kaffelikör, säkert köpt på nån bordershop

12:15 em  

Skicka en kommentar

<< Home