torsdag, april 02, 2009

Jordgubbssylt till Hanna och oss andra


Min brorsdotter Hanna tycker om jordgubbssylt på smörgåsarna, eftersom hon kan vara väldigt insmickrande när det passar är givetvis den jag gör bäst! Och eftersom jag är lite svag för henne så gör jag givetvis en burk till åt henne. Jag har en förkärlek för att stoppa kryddor i sylt och marmeladoch efter att ha sett en jordgubbsmust med kardemumma var varianten given.

Jordgubbssylt till Hanna och oss andra 2+2 burkar

1 kg djupfrysta jordgubbar
1 lime
1 fp lättsötat syltsocker
15 kardemummabaljor

Tina jordgubbarna i en stor kastrull och klipp sönder de största med en sax. Tillsätt limesaften och syltsockret och koka 2-3 minuter.
Ta och ös upp hälften i burkar.
Mixa resten av sylten, enklast med mixerstav och tillsätt kardemummabaljorna. Låt koka någon minut och häll sedan upp detta i burkar också. Låt den här sylten stå och "smaka av sig" innan du använder den. Se till att baljorna hamnar i alla burkar när du häller upp den