lördag, mars 21, 2009

Öststatisk aubergine


Jag är nog inte rätt person att bedömma auberginerecept för jag har ännu inte stött på ett sätt att tillaga den på som jag inte gillat!
Första gången jag smakade det var det däremot ingen höjdare. Aubergine och zucchini var nytt i Sverige ( Vi pratar way back jag gick på högstadiet)Vi var på semester i Frankrike och det fanns gott om auberginer och courgetter och det var antagligen billigt. Vi köpte en av varje, skar varsin skiva smakade och konstaterade att det kunde vi klara oss utan.
Detta recept är väldigt annorlunda mot alla andra jag ätit och väldigt gott, speciellt dan efter. Så gör det i god tid. Kommer från Dominikas kokbok:

1 aubergine
0,5 blodgrape
massor med dill
olja till fritering/fräsning
salt och peppar

Skala och skär auberginen i pommes strimlor, salta, dra och skölj. Sen skall de friteras, jag brukar alltid steka dem i teflonpanna istället.
När de är färdigstekta saltar och pepprar du lite och pressar över den halva blodgrapen och massor med dill.