måndag, mars 16, 2009

Fullkornscroissanter

Äntligen en fungerande dator igen! Tack till käre bror som jag skall baka mandelskorpor åt istället för de fruktansvärda varianterna han fick i födelsedagspresent tillsammans med en flaska Vin Santo. Jag föredrar att ge presenter som kan försvinna ner i magen...Jag tar gärna emot sådana presenter också...
Nog om detta! När jag är i Frankrike börjar jag alltid dagen med en Café Crème och en croissant. På en av de bloggar jag regelbundet läser ( not eating out in NY ) försökte Kathy baka fullkornscroissanter för ett tag sen men hade nog lite för mycket fullkornsmjöl och hade inte fattat det här med att man skall kavla in fett i
degen.

Jag var givetvis tvungen att prova. Inte för att jag tror att grahamsmjöl gör att detta blir nyttigare på något sätt utan för att Croissanter i Frankrike är en sak och hembakta en annan sak och jag gillar när det är lite grövre mjöl i bröd. Det funkade alldeles utmärkt.

Croissanter med grahamsjöl 8 st

0,25 pkt jäst
2,5 dl kall mjölk
3 msk smält smör
1 tsk salt
1 tsk socker
1,5 dl grahamsmjöl
4,5 dl vetemjöl special
100 - 150 g smör till kavlingen

Gör en vanlig deg på allt utom inkavlingssmöret och låt den jäsa till dubbel storlek.
Kavla ut degen till en 1 cm tjock triangel och hyvla ut smöret på ena halvan, spara lite kant. Vik ihop och kavla ut igen. vik igen och kavla ut, vik igen och kavla ut och eventuellt ytterligare en gång till eller gör det några gånger om du inte lyckades hålla räkningen. Skär degen i 8 långa trianglar och dra lite i dem när du rullar ihop dem till gifflar. Låt dem jäsa igen till dubbel storlek, pensla med ägg och grädda i 250 grader tills de fått fin färg. Jag rekommenderar att du har ett bakplåtspapper för det kommer att läcka ut fett under gräddningen ( De kanske är nyttiga ändå...) De kanske behöver 15 minuter i ugnen. Låt svalna på galler. Jag har en idé om att man skulle kunna frysa de utbakade gifflarna styckvis och sen ta fram och tina/jäsa och grädda varteftersom man blir sugen, lite hembakeoff typ