lördag, november 29, 2008

Ceasarsallad

Jag har en kompis som är tokig i Ceasarsallad och även om jag tycker det är gott så har jag väl ännu inte utvecklat samma besatthet. När jag fick vad jag tror är röd romansallad i min mossagårdslåda kände jag mig manad att plocka fram receptet

Det fick bli en variant utan krutonger eftersom det inte kändes så inspirerande att göra dem på fazers rågkusar.

Receptet skall räcka till 4 personer eller 2 romansalladshuvuden och jag tycker väl att det är lite väl mycket dressing, men den håller sig ett tag i kylen och är god att ringla eller i alla fall klicka över det mesta.

Ceasarsalladsdressing

1 äggula
1 msk vit vinäger
3 sardeller
1 tsk fransk senap
lite nymalen svartpeppar
0,5 pressad eller riven vitlöksklyfta
ca 1 dl olja
0,5 dl riven parmesanost, jag använder alltid änglamarks ekologiska
ev salt

gulan mixas med vinäger sardeller, senap, och vitlök, se till att sardellen blir sönderkörd! Tillsätt oljan i en stråle som om du gjorde majonäs och blanda sen ner parmesanosten och smaka av med peppar och ev salt vilket inte brukar behövas då både sardellerna och osten är salta i sig.

Detta skall blandas med romansalladsblad och serveras med brödkrutonger som man med fördel kan steka i olja med tillsats av vitlök!