fredag, november 14, 2008

Uppåkrakakor

Under mina nattliga färder på Lundaslätten har jag ofta passerat skylten till Stora Uppåkra och har varje gång tänkt på Uppåkrakakor, jag vet egentligen inte om de har någon anknytning till just denna ort men det är ändå något visst med klassiska svenska småkakor

Receptet tog jag från 7 sorters kakor men tillsatte äggulan då degen ville spricka när jag kavlade. Degen är inte lättkavlad och jag tror att man kan skära kakorna istället. De blir lätta och möra tack vare tillsatsen av potatismjöl.

Uppåkrakakor ca 40 st

4 dl vetemjöl
1 dl potatismjöl
1 dl florsocker
200 g smör
1 äggula

pensling och garnering:
30 sötmandlar, hackade
lika mycket pärlsocker
1 äggvita till pensling

Hacka samman mjölerna med sockret och smöret, tillsätt äggulan och arbeta ihop en deg som får vila minst 1 timme i kylen. Jag tycker att matberedaren funkar bäst här.

Hacka sötmandeln fint och blanda med pärlsockret

Kavla ut degen 2- 3 mm tjock och tag ut runda 6 cm kakor med mått, vik över ena sidan men inte på mitten , pensla med äggvita och vänd i mandel-socker blandningen.
Grädda i 175 grader ca 10 minuter mitt i ugnen
hacka samman alltsammans