söndag, november 09, 2008

Simit och vanligt bröd

Det är väldigt länge sen jag var i ett land och blivit besviken på brödet men turkiskt bröd är ointressant vattenfranska, ibland om man har tur med lite grahamsmjöl i och dessutom fick jag en macka på Gloria Jean som jag tror är turkiets variant av Starbucks som var gjord på typ sött svenskt bröd. När vi var och åt fisk på en restaurang i Kumkapi området där vi också bodde hade de i alla fall rostat brödet.

Cacik ( med små komman på de två "C"en) turkisk tzatziki och en auberginröra som var väldigt god och mycket annorlunda än baba ganouch.

Simitförsäljare fanns över hela stan och enligt guideboken var det de mest framgångsrika som hade dessa vagnar, jag tror inte riktigt på detta. Simit är en bagel med massor med sesamsfrön på.
Vi fick bitar av simit som var värmda till frukosten på hotellet tillsammans med bla fetaost, oliver tomater och gurka till frukosten på hotellet. Detta skall enligt guideboken vara en typisk turkisk frukost, vilket jag tror på, men vi fick också kokta ägg, yoghurt, torkad frukt, sylt-honungsröror och marmelad, the och nescaffe och bröd förstås!
Simit säljs på både Abdos och Allfrukt i Malmö och säkert på flera ställen.