tisdag, september 30, 2008

Massaman curry

Det finns en bild till detta inlägg men tro mig du vill inte se den! eller det syns i alla fall inte vad som finns på tallriken...

Jag lagar inte mycket thaimat hemma, inte för att jag inte tycker att det inte är gott utan det är så lätt att slinka in på en thairestaurang helst Green Mango och överlämna det till proffsen.
Jag beställer ofta Curry Massaman som innehåller potatis och kyckling och jag har ärligt talat ingen aning om vad massamancurry innehåller, jag köpte en burk i någon av butikerna på Möllan. Så här gjorde jag och vill på inga sätt påstå att detta är autentiskt:

Curry Massaman 2- 3 portioner

2 kycklingfiléer ca 300 g
4 mindre potatisar
2 dl grovt strimlad purjolök
1 morot
0,5 röd paprika
1 brk kokosmjölk, eller motsvarande mängd turkisk yoghurt
2 msk massaman curry pasta
2 msk fisksås
2 tsk socker
1 lime
olja, ej oliv till stekning.

Skala potatisen och dela den i mindre bitar, förkoka dem 10 minuter.
Skär kycklingen i större bitar, 6-7 / file och bryn dem i olja. Tag upp dem.
Strimla paprikan och moroten och fräs de tillsammans med purjon. Tillsätt kokosmjölken, currypastan, fisksås och socker, skär remsor av limeskalet och lägg ner och pressa limen. Lägg i potatis och kyckling och låt det puttra tills allt är klart, servera med ris eller nudlar.