tisdag, september 30, 2008

Bondens marknad och tomatmarmelad

Jag besökte bondens marknad i lördags, mycket folk

eftersom mitt kylskåp var tämligen fullt köpte jag bara lite tomater.

Eftersom det fanns gröna tomater tog jag dessutom ett kilo av dem för att koka marmelad på. Förra året eller om det var förrförra plockade jag receptet från Kinna i år blev det Vår kokbok då den var närmare till hands

Jag hoppade över ingefäran i receptet men kunde inte hålla mig mot slutet utan petade ner en kanelstång i två av burkarna.

Grön tomatmarmelad 6-7 mindre burkar

1 kg gröna tomater
2 citroner
1 dl vatten
600 g socker
( 1 msk malen ingefära )

Skölj tomaterna, borsta och dela citronerna i bitar, tag bort kärnorna. Kör alltsammans till en grov massa i matberedare.
Lägg i en stor kastrull, tillsätt vatten och låt det småkoka under lock i 20 minuter. Tillsätt socker och låt det koka kraftigt utan lock i 10 minuter, kolla om det är färdigt genom att lägga upp en klick marmelad på en kall tallrik och dra en sked genom klicken för att se att kanterna inte rinner ihop.
Häll upp på rena burkar, fyll ända upp och så på med locket!

När vi ändå är innepå temat så skall ni få mitt recept på röd tomatmarmelad även om den inte är säsongsbunden. Om man nu tycker att detta är lite i enklaste laget så kan man ta färska tomater och skålla och tärna dem.

Röd tomatmarmelad

1 kg krossade tomater
2 citroner
750 g socker

Skrubba och tvätta citronerna, riv det gula fint.
Blanda socker tomat och citronskal i en stor kastrull och låt det koka till det håller marmeladprovet, jag kommer inte ihåg hur lång tid det tar för det är ett tag sen jag gjorde detta. Rena burkar som förslutes i vanlig ordning.

1 Comments:

Blogger Kinna Jonsson said...

Jag har just gjort slut på en fin liten burk från dig med Kvittengelé. Den har sparats till ett passande tillfälle vilket var en älgstek som vi åt i söndags. Kom att tänka på den när jag såg den etiketten på den här skapelsen.

1:31 em  

Skicka en kommentar

<< Home