tisdag, september 23, 2008

Syltad ingefära


Efter inlägget om päron och ingefärsmarmeladen fick jag en fråga om hur man syltar ingefära och när jag skulle leta reda på det inlägget insåg jag att jag aldrig skrev det...så här kommer det:

Receptet kommer från Vår Kok Bok och bilden tog jag häromdagen när jag tyckte att burken var för stor och att det skulle rymmas i en mindre burk, det blev en hel del spad över och efter att ha smakat på det hällde jag det i en annan burk, tänkte att det skulle bli bra att äta med turkisk yoghurt och valnötter istället för honungen eller ringla lite över glass....

Köp färsk ingefära och dela dem i knölar som skalas, enklast med en liten kniv.
sjud dem mjuka i vatten enligt kokboken 0,5 - 1 timme, mina behövde längre tid, har man olika storlekar på knölarna plockar man upp dem efter hand.

Koka en sockerlag av 5 dl vatten och 1 kg (12 dl) socker och sjud ingefärsbitarna i den i 1 timme. enligt boken räcker den här lagen till 500 g ingefära.
Tag upp ingefärsknölarna och lägg dem i rena glasburkar, koka ihop lagen 5 minuter och slå den över. På med lock.

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

Hej!
Med tanke på det du skiver om i din blogg har jag ett event som kanske kan intressera dig? Det rör sig om Coop-dagen den första oktober och innehåller bland annat en utdelning av Änglamark-priset och ekologiska seminarier.
Skicka iväg ett mail till mig så kommer din inbjudan snarast!

1:57 em  
Anonymous Anonym said...

Så mycket spännande jag hittar här på din fina sida! Syltad ingefära blir jag nyfiken på.

4:18 em  

Skicka en kommentar

<< Home